Bøger eller computere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man lærer, har man brug for mange forskellige redskaber og ressourcer. Det kan være bøger, computere, det levende ord, papir, blyant, maling, vand, jord, fodbolde og tusind andre ting i en ikke nærmere prioriteret rækkefølge.

I sidste uge havde pressen igen fat i problemet med de manglende ressourcer til skolebøger, og der var røster fremme om, at hele miseren skyldtes en ensidig satsning på indkøb af informationsteknologi til skolerne.

Og selvfølgelig er det rigtigt, at investeringen i informationsteknologi har været stor mange steder, ligesom der er blevet brugt penge på mange andre typer undervisningsmidler.

Så vi skal finde ud af at prioritere rigtigt.

De bøger, vi køber, skal være af høj kvalitet, hvad angår både indhold og udførelse, så eleverne kan lære at sætte pris på de gode bøger, og vi skal bruge computeren og Internettet til det flygtige aktuelle stof, som implicerer kommunikation og samarbejde i et procesorienteret forløb. Og lad os endelig blive fri for dårlige fotokopier, ligegyldige engangsmaterialer og uddaterede og lasede skolebøger.

Der findes efterhånden mange danske steder på Nettet, hvor man kan hente både inspiration og ressourcer til den daglige undervisning. Mange er gratis, mens andre er betalingstjenester. Det sidste skal vi nok vænne os til, hvis der fortsat skal sikres en udvikling af gode materialer på Nettet.

Nedenfor er et par steder beskrevet, hvor man kan finde planer og aktiviteter for efteråret.