Debat

Ole Bole eller Goodman

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den standende diskussion om læseindlæring savnes der efter min opfattelse en del henvisninger til udenlandske erfaringer.

Fortalerne for en 'whole language'-inspireret metode skylder for eksempel at fortælle, at den tilsyneladende kvalitet i litteraturbaseret læseindlæring har sammenhæng med, at de amerikanske fortalere alene har interesseret sig for udbyttet i børnehaveklasserne og de første årgange, men har afslået at medvirke ved undersøgelser af elevernes standpunkter sidenhen (Chall, 1996).

I 1994-95 fandt man i flere amerikanske stater meget dårlige resultater i læsning på 4. klassetrin blandt de elever, der primært er blevet undervist på basis af litteraturbaserede teorier med lille eller ingen eksplicit træning af sammenhængen mellem lyd og bogstaver (Henry, 1996).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den ansvarlige for indførelsen af litteraturbaseret læseundervisning i Californien, tidligere State Superintendent Bill Honig, er nu leder af Center for systemisk skolereform ved San Francisco State University. Også han argumenterer nu for en mere balanceret undervisning med inddragelse af basale færdigheder (Henry, 1996).

Undersøgelser foretaget af National Institutes of Health viser, at mindst 20 procent af eleverne i grundskolen ikke lærer at læse, skrive og stave, medmindre de undervises eksplicit heri. Eleverne savner basale færdigheder i at rime, at sammensætte lyde eller stavelser til ord og at manipulere lydene i et ord (Lyon, 1994).

Vi må desværre nok erkende, at de smukke visioner hos Goodman (1986), at børn kan lære at skrive og stave naturligt, blot de bruger 'sprog, der interesserer dem, bliver præsenteret for god litteratur, skriver deres egne historier, i begyndelsen med selvopfunden stavning, og arbejder med musik, poesi og historier', ikke rummer hele sandheden - eller måske er direkte forkert!

Chall, J., 1996: Forelæsning ved konference i Boston, november 1996 (ODS/IDA).

Goodman, K., 1986: What's whole in whole language? Ontario, Canada: Scolastic-TAB.

Henry, M., 1996: Forelæsning ved konference i Boston, november 1996 (ODS/IDA).

Lyon, G.R., 1994: Research in learning disabilities at the NICHD. Bethesda, Maryland.

Kjeld Johansen

Rønne