Anmeldelse

Dygtige elever

En faglig udfordring i matematik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dejlig inspirerende og let læst bog om matematikundervisning med masser af ideer, forslag og kommentarer til den udfordring, det er at undervise i matematik i folkeskolen. Her er fokus rettet mod de fagligt dygtige elever.Lærere fra 13 skoler i Århus-området har deltaget i et udviklingsarbejde om dygtige elever i matematik. Denne sammenskrivning af deres erfaringer giver et særdeles godt bidrag til fortsat debat om udviklingen af matematikundervisningen - og ikke blot til dygtige elever. Som det anføres i bogen, kan ideer og tilgange til stoffet og eleverne også bruges i sammenhæng med andre elever, ja i hele holdningen til undervisningen. Bogen indledes med et par kapitler, hvor det på forskellige måder beskrives, hvad der menes med en dygtig elev eller en elev med særlige forudsætninger, og hvordan de kan karakteriseres. Her beskrives både erfaringer fra udviklingsarbejdet og enkelte udenlandske resultater.Hvad kan dygtige elever være med til, og hvad kan de drage fordel af, er et af temaerne i kapiterne: erfaring og styrkesider, målsætning, planlægning og organisation, hvor beskrivelserne hele tiden tager udgangspunkt i praksis og de erfaringer, de deltagende lærere har gjort sig under arbejdet.Hvilke opgaver man stiller eleverne, får et længere afsnit, og bogen afsluttes med korte eksempler fra hvert klassetrin. Indimellem et par kapitler om ikt og evaluering. Der er mange ideer og forslag i bogen, der er jordnær på en dejlig inspirerende måde, ikke noget med tørre teoretiske overvejelser. Forslagene og ideerne kommer fra lærere med benene solidt plantet i århusianske skoler, og det er særdeles dygtigt sammenskrevet af seminarielektor Arne Mogensen. En udfordrende bog at læse og derefter arbejde med til glæde for eleverne.