Anmeldelse

Virtuel vejledning for lærere

- et efteruddannelsestilbud

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det centrale i perspektivet er, at vejledning altid handler om kommunikation fra et menneske til et andet menneske, om at det ene liv bringes i relation til det andet, om et møde mellem mennesker og om personer, der hver især er unikke (side 17) Vejlederen giver den vejledte vejledning i de spørgsmål, som den vejledte har bedt om at få vejledning i (side 25). Jamen, er det ikke enestående, hvad lærere og socialrådgivere kan finde på at skrive i allerdybeste alvor?

De to citater er ment som eksempler på, hvad der får mig til at gå i baglås. Føleriet og banaliteterne. Der føøøøles, og der indleeeeves, så omsorgen for den stakkels lærer (den vejledte), der bare gerne vil have lidt kontant vejledning, giver kvalme og kvælningsfornemmelser. Det er bare for meget! Måske er det, fordi jeg er en mandlig lærer. Måske kan kvindelige lærere ligefrem godt lide så meget omsorg og følsomhed i den professionelle vejledning. Men hvis jeg er typisk for de mandlige lærere, så er cirka en tredjedel af målgruppen allerede væk, før vejledningen overhovedet er kommet i gang. Det må da være en uheldig situation for en vejleder.

Selvfølgelig er det uretfærdigt at stemple en bog med to citater, der, som alle citater, er taget ud af deres sammenhæng. Og selvfølgelig kan de to forfattere sagtens have leveret et udmærket stykke vejledningsarbejde i Svendborg Kommune. Men formidle deres bud på en tidssvarende selvevalueringsmetode skriftligt kan de altså ikke. Det er meget svært at være uenig med forfatterne i deres hensigter, udgangspunkter, krav og mål for en god vejledning, men jeg sidder hele tiden med en kejserens nye klæder-fornemmelse og oplevelsen af kanonskydning af gråspurve.

Idéen med virtuel vejledning er spændende. Her er det et samarbejde mellem Svendborg Kommune, Center for Pædagogisk Udvikling, Syddansk Universitet, CVU Fyn, Mikroværkstedet, Lindhøjgård Kurser og en række skoler og lærere i Svendborg, der har efterprøvet idéen som et ITMF-projekt (it, medier og folkeskolen). En evaluering af projektet kan læses på www.itmf.dk, projekt nummer 135.