Evalueringscirkus

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Et grasserende evalueringscirkus, der truer uddannelsessystemet.' Ordene er Ole Prehns. I en kronik i Jyllands-Posten den 20. august langer han kraftigt ud efter evalueringerne af de videregående uddannelser. Ole Prehn er leder af det humanistiske fakultet ved Aalborg Universitet, og han mener, at evalueringerne i mange tilfælde er spild af uddannelsesstedernes tid og af samfundets penge.

'Det er selvsagt vanskeligt at definere, hvad kvalitet er. Er for eksempel en lav gennemførelsesprocent udtryk for slendrian og dårlig undervisning eller for håndhævelse af et højt fagligt niveau, hvor fårene skilles fra bukkene? Er høje karakterer i forbindelse med projektorienterede studier udtryk for lemfældighed eller en effektiv indlæringsform? Er utraditionelle faglige elementer på bekostning af de traditionelle godt eller dårligt? Eller med andre ord: der findes ikke et givet og generelt kvalitetsmål.

Ser man på erfaringerne fra de hidtil gennemførte evalueringer, bliver dette grundlæggende dilemma tydeligt, og kvalitetsmålingerne antager derfor ofte karakter af en faglig diskussion af prioriteringer på uddannelserne. En sådan diskussion, der jo også løbende føres på fagene, er altid forfriskende, men kan aldrig være en facitliste og derfor ej heller en egentlig evaluering. Hovedmiseren er derfor, at rapporter indeholdende synspunkter med udgangspunkt i panelmedlemmernes faglige positioner, som kun er delmængde af mange mulige, antages at være udtryk for en højere sandhed, hvilket altså ikke er tilfældet.'