Journalist profilerer skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nordgårdsskolen i Gellerup i Århus vil have en stærkere profil, og til at hjælpe med dette har skoleleder Rani Hørlyck ansat en journalist som kommunikationsrådgiver. 1. september begynder journalist Finn Marsbøll i et deltidsjob 30 timer om ugen i første omgang frem til udgangen af januar. Hvorfor har I ansat en journalist?»For at få én med en anden fagprofessionalitet. Vi har i mange år forsøgt forskellige former for at få forældrene til at deltage aktivt i skolens hverdag, dog uden større succes. Men ingen siger, at vi som skolefolk er dem, der ved mest om god kommunikation, derfor bliver det spændende at se, om en journalist har nogle bud på, hvordan vi når bedre ud til forældrene. Vi kan jo ikke bare skrive et informationsbrev til forældrene, hvis der for eksempel viser sig at være analfabeter herude«, siger Rani Hørlyck. Hvad bliver hans arbejdsområder? »Informationsmateriale målrettet vores forældre, at give mig sparring med hensyn til håndtering af pressen, at udvikle vores hjemmeside og udvikle en kommunikationsstrategi«. Hvor tager I pengene fra? »Vi skal ikke se på, hvor pengene tages fra, men på hvad de giver os. Vi mistede næsten 80 elever ved det frie skolevalg, men på grund af øget profilering har vi fået 35-40 børn ekstra ind i børnehaveklassen, og så kan de penge jo hurtigt være sparet ind. Det eneste, vi kan gøre, er at åbne skolen og profilere os. Det skulle gerne få distriktets forældre til at vælge os«.

hl@dlf.org