Skolen til eftersyn

De enkelte skolers standard skal vurderes

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er der hul i loftet, fugtskader på gulvet ved håndvasken, mangelfuld belysning i klasselokalet eller har lokalet en helt igennem god standard? Alle disse registreringer skal udføres af sikkerhedsorganisationen og lærerne i hvert enkelt lokale på skolen for at leve op til kravet om en arbejdspladsvurdering. Et krav, der formelt trådte i kraft i 1993.

Til hjælp ved registrering af skolens lokaler har lærerforeningen udarbejdet et sæt skemaer for hvert enkelt lokale. Skemaerne findes på diskette, som er på vej ud til skolerne i disse dage. I samme brev findes branchevejledningen 'Arbejdspladsvurdering på undervisningsområdet', som Branchesikkerhedsråd 12 har udarbejdet.

Arbejdspladsvurderingen skal være med til at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø. I hvert lokale skal risici og negative påvirkninger registreres, sikkerhedsorganisationen skal vurdere behovet for ændringer og prioritere dem, de skal komme med forslag til løsninger og beskrive hvilke problemer, der kræver hjælp fra eksperter udefra.

Registreringen omfatter alt fra belysning og akustik til brandforhold og lokalets størrelse i forhold til, hvad det bruges til. Vurderingen skal indeholde eventuelle påvirkninger og farer ved såvel de fysiske som de psykiske forhold.

Skemaerne findes på disketten, og hvis sikkerhedsorganisationen ønsker at tilføje noget, er der mulighed for dét, så skemaerne bliver skræddersyede til den enkelte skole.

Arbejdspladsvurderingen vil vise skolens standard, behovet for vedligeholdelse og en rækkefølge af, hvordan problemerne bør løses.hela