Astrid og folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ph.d.-stipendiat Anette Øster fra Center for Børnelitteratur har skrevet speciale om Astrid Lindgren.

Hvilken betydning har Astrid Lindgren haft for folkeskolen?

»Man kommer jo ikke gennem folkeskolen uden at kende hende, fordi hendes bøger appellerer til både voksne og børn. Hun har formået at skabe nogle særlige personligheder, det er ikke bare stereotyper. Hovedpersonerne er runde og lette at holde af, og de giver børnene identifikation. Hun har taget tabubelagte emner op, som ellers kan være lidt svære at tale om. For eksempel i 'Brødrene Løvehjerte' er det døden, og i 'Mio min Mio' er det ensomheden«.

Hvad er særligt ved Astrid Lindgren?

»Hun er en god fortæller. Hun er nok en af de få forfattere, der har formået at føre traditionen fra H.C. Andersen videre. Da hun kom med Pippi i 1945, havde vi en litteratur, der var meget kønsdifferentieret og præget af flade personer. Men Pippi er en rund person og et lille individ. Det får vi først i den danske børnelitteratur med 'Lille Virgil' af Ole Lund Kirkegaard i 1967«.

Hvilke tre bøger ville du bruge i en klasse?

»De klassiske 'Brødrene Løvehjerte' og 'Mio min Mio'. Og 'Ronja Røverdatter' fordi den lægger op til forskellige læsninger. Den kan læses som en Romeo og Julie-fortælling, men man kan også se på tiden fra barn til teenager, hvor Ronja løsriver sig fra sin far. Astrids måde at bruge røverhistorien på er også anderledes. Hovedpersonen er en kvinde, og det er ikke som Robin Hood - røverne gør noget, som i bund og grund er forkert«.

mrm@dlf.org