Du er først lærer efter otte år

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Søren Langdahl Klitgaard, 4. årgang af læreruddannelsen på Nørre

Nissum Seminarium, er anderledes.

I alt fald hvis det normale er flertallet af de lærerstuderende, der har medvirket i en undersøgelse bag forskningsprojektet »Teori og praksis i læreruddannelsen«.

Første del er kommet, og den anden kom på gaden for få dage siden. Her fremgår det, at mange lærerstuderende mener, at der er for stor afstand mellem undervisningen på seminariet og det, de oplever under praktikforløb.

»Det synes jeg ikke«, siger Søren Langdahl Klitgaard.

»Det er rigtigt, at der er ting i praktikforløbet, som ikke indgår i undervisningen på seminariet, men det kan vanskeligt undgås. Der sker så meget, når man kommer ud på skolerne, som det er svært at sætte ord på både over for praktikvejlederne og over for lærerne på seminariet, og jeg kan sagtens bruge teorierne fra seminariet, selvom de ikke kommer helt tæt på de konkrete situationer«.

Føler du dig klædt godt på af undervisningen på seminariet til at blive lærer?

»Ja, men jeg har måske også en lidt anden opfattelse end så mange andre. Når du er færdig med de fire år på seminariet, er du kun halvvejs. Så skal du have mindst lige så mange år som lærer, før du er færdiguddannet. I bund og grund handler det at blive lærer om at udvikle sin personlighed og om at gøre erfaringer med at være på en skole og måske også med at have hver enkelt klasse«.

»Teori og praksis i læreruddannelsen II, Analyser og perspektiver«, er udgivet af Forlaget CVU København og Nordsjælland.

Jan Kaare, folkeskolen@dlf.org