Lærere søger skoler med særlig profil

Skoler med særlig profil får måske nemmere ved at rekruttere lærere og kan måske være med til at gøre det mere attraktivt at uddanne sig til at underviser i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har du linjefag i fysik, og står du for at skulle have et nyt arbejde, vil du så søge job på en almindelig skole med masser af fysik og natur- og tekniktimer i overskud eller vil du søge job på en skole med en særlig videnskabsafdeling, hvor du kan få lejlighed til at afprøve spændende temaer og anderledes undervisningsforløb?

Et manipulerende spørgsmål, javist, men i virkelighedens verden kan jobansøgere nemt stå i en tilsvarende valgsituation, og der er næppe tvivl om, hvad de fleste vælger.

»Det kan vi se i den aktuelle situation. Vi har tidligere haft store problemer med at tiltrække lærere med linjefag i fysik. Da vi denne gang kunne slå en stilling op, som også indeholdt jobbet som sciencelærer, fik vi lynhurtigt syv ansøgninger«, siger Marianne Blum. Hun er skoleleder på Langbjergskolen i Brøndby Strand, der netop har fået Brøndby Kommunes Scienceskolen lagt ind under sig.

Vigtigt at være noget særligt

Scienceskolen er et tilbud til alle elever i kommunen. Skolen tilbyder undervisning og oplevelser inden for det naturvidenskabelige fagområde med temaer som DNA-analyse, robotbygning, GPS-skattejagt og fysiologi. Og der er som sagt gode muligheder for, at lærere, som arbejder på skolen, kan føre interessante temaer og nyopfundne undervisningsforløb inden for naturfag ud i livet.

»I opslaget gjorde vi opmærksom på, at jobbet var en kombination af undervisningstimer på Langbjergskolen og Scienceskolen. På den måde er særlige tilbud til kommunens elever blevet en del af vores profil. Det er vi glade for. I betragtning af udsigterne til større lærermangel er det vigtigt at skoler har noget særligt at byde på«, siger skolelederen.

Det er ikke kun lærermangel, der truer skolerne. Det samme gør nedgang i elevtal. I Brøndby Kommune er det en aktuel problemstilling, og blandt flere muligheder overvejes det at udvikle de enkelte skolers særlige karakteristika.

København har lugtet lunten

»I fremtiden vil der dukke mange flere profilskoler op. Det er ganske enkelt en god måde at udvikle skolernes faglige miljø og at tiltrække både flere lærere og flere elever«, siger Marianne Blum.

København er en af de kommuner, der har lugtet lunten. De har netop givet en række lukningstruede folkeskoler mulighed for at søge om at blive skoler med en særlig profil inden for det musisk-kreative, det naturfaglige eller at blive en international sprogprofilskole. Alle tre særlige profilskoler skal i fremtiden fungere som en inspiration til udviklingen af alle de københavnske skolers undervisningsformer, og gevinsten er ifølge kommunes skoleforvaltning, at skolerne vil kunne rekruttere flere dygtige lærere, fordi de systematisk vil arbejde med udvikling af nye undervisningsmetoder. Samtidig forventer man, at det vil give lærere og elever øget stolthed, idet de vil blive betragtet som en slags eksperter.

Tidligere på året omdannede Greve Kommune to af sine skoler til profilskoler.

Marianne Blum:

»Jeg tror, at en del nye lærere i fremtiden vil gå efter job på den slags skoler og at skolerne måske også kan være med til at skabe øget interesse for læreruddannelsen«.