Debat

Nordisk Pensionisttræf

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Afgang mandag fra et sommervarmt København med kurs mod Færøerne. Mon vi kan lande? I går søndag måtte flyene finde andre destinationer.

Men vi klappede flyet til landing uden problemer. Bussen stod klar til at køre os den to timer lange tur til Thorshavn. Turen var betagende smuk, selv om vores danske sommer blev afløst af Færøregn. Leif Nolsøe guidede os og førte os om bord på en færge, der sejlede til Vestmanna Havn.

I Thorshavn blev vi indlogeret på hotel 'Føroya' i smukke omgivelser med panoramaudsigt over byen og til øen Nolsøe. Her er så storslået smukt, at det næsten tager vejret fra en. Der deltager pensionister fra hele Norden. En anderledes mandag i ens liv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tirsdagen startede vi i foredragssalen, hvor vi fik et foredrag af førstelærer Selmer Jakobsen om Færøernes historie kædet sammen med nutiden. Dette gav os et godt og realistisk indtryk af øernes nuværende vanskeligheder samt en forståelse for de specielle forhold, et lille øsamfund har. Vi danske sydfra krøb lidt sammen i stolene, vi forstod til fulde, at færingerne har følt sig behandlet som kolonister. En nærmere dialog og udveksling af holdninger mellem Færøerne og Danmark er der et indlysende behov for.

Efter frokost kørte vi til en lille by, Kirkebø. Et meget gammelt sted. Da en Ingolf kom sejlende fra Norge, bosatte han sig, hvor hans tronstol drev i land. Det blev Kirkebø. Der blev bygget en domkirke, som nu er ruin. Ved siden af ligger der nu en trækirke. Mange af de færøske kirker er opført af drivtømmer. Mellem disse to kirker ligger kongsbondens gård. 13. generation ejer den i dag. Kongsbondens hustru gav os en levende skildring af stedets historie. Om aftenen var der opvisning i den traditionsrige kædedans, som vi også lærte.

Onsdag: Som 'fritterbørn' på udflugt delte vi os i rød, gul eller grøn bus til heldagstur i den storslåede natur. Turen gik først gennem en af de mange dyre, i dag nødvendige, tunneller til Hvalvig. Kirken der var nummer syv på stedet, de øvrige var ødelagt af de kraftige storme, som øerne udsættes for. Største indtryk på turen var naturen og dernæst den smukke, moderne kirke i Fuglefjord, bygget af den danske arkitekt, Holger Jensen, og udsmykket af den danske kunstner, Bent Exner. I kirken var der koncert af et pigekor. Imponerende, at man med så lille et elevgrundlag kan danne et så kompetent kor. Tilbage gik det over fjeldene til musik og sang om aftenen.

Torsdag, sidste dag, foredrag om ældreomsorg på Færøerne. Mon de lærer af vore fejl? Om eftermiddagen rundtur i den gamle bydel i Thorshavn.

Torsdag aften afslutningsfest i Nordens Hus, hvor vi alle nød en festlig afslutning på nogle fint tilrettelagte og uhyre udbytterige dage.