Anmeldelse

Der Sprung! 3

Der Sprung! 3

-

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klare målangivelser, fastholdelse af målene i undervisningen, evaluering og en genkendelig og tydelig struktur er væsentlige elementer, ja nærmest en forudsætning for, at tyskundervisningen lykkes med tilfredsstillende resultat. "Der Sprung! 3" til 8. klasse lever op til disse krav på meget tilfredsstillende vis.

Tekstbogens kapitler kræver ingen bestemt rækkefølge. Den veltilrettelagte Portfolio/Meine Sammlung indeholder trinmål for 9. klasse, strategier til redegørelse for emnearbejde, samtalestrategier og emneforsider til tekstbogens kapitler. Udvalgte elevarbejder gemmes i mappen til dokumentation af elevernes tyskfaglige udvikling.

Kapitlerne er bygget op efter samme koncept som i "Der Sprung! 1 og 2"; dog er der tilføjet et afsluttende afsnit, der giver eleverne mulighed for at samle op på ordforrådet og arbejde intensivt med det mundtlige udtryk. God idé! De enkelte kapitlers indhold og form er kendetegnet ved varierede tekst- og opgavetyper i tekst- og arbejdsbogen, der medtænker forskellige læringsstile, differentieringsmuligheder, læringsstrategier, den praktisk-musiske dimension, brugen af it og en udvidet palet af cooperative learning-strukturer.

Ordforrådsindlæring er altafgørende og vægtes højt i materialet med et varieret udbud af opgaver. Glosemaskinen på www.elevunivers.dk er også en sjov måde for eleverne at træne og udvide deres ordforråd på.

Lærervejledningen er velskrevet, struktureret og informativ på både det teoretiske og praktiske plan. Der findes et stort antal kopiark til både de enkelte kapitler, repetition og sprog og sprogbrug.