Manga Metamorfose

Manga Metamorfose

Bibelselskabets Forlag udgav i 2008 "Manga Messias", der var den første ægte japanske manga-udgivelse på dansk, som handlede om den historiske Jesus. Genrefornyelsen er markant: den kristne fortælling er sat på japansk formel, og det fungerer! Fortsættelsen "Manga Metamorfose" starter, hvor forgængeren sluttede. Efter Jesus' opstandelse står disciplene over for en opgave af dimensioner, nemlig grundlæggelsen af den kristne kirke.

Bogen er baseret på Apostlenes Gerninger, og i actionmættede manga-billeder følger læseren de figurer, der ifølge de nytestamentlige kilder stod bag denne "metamorfose" - dannelsen af de første kristne menigheder i middelhavsområdet. Hovedpersonen er Paulus, jøden, der fra at være ihærdig modstander af den såkaldte "nye pagt" bliver urkristendommens største missionær og en af de vigtigste repræsentanter for kristendommen overhovedet.

"Manga Metamorfose" kan læses uafhængigt af forgængeren "Manga Messias". Bogen er en nydelse, og eleverne på mellemtrinnet og i udskolingen vil garanteret læse historien med stor lyst og have svært ved at lægge den fra sig. Her er action og drama, inderlighed og provokation, tro, håb og kærlighed, og det hele er formidlet i et sprog, de unge kan forstå og forholde sig til. Billederne er autentiske i deres stil, og kvaliteten lever fuldt ud op til manga-genren.

Det er afgørende, at eleverne får en klar fornemmelse for, hvad der stod på spil dengang i det første århundrede, og hvilke aktører der forholdt sig til hinanden. Jøder, kristne, romere - alle fremstår tydeligt i "Manga Metamorfose".