Anmeldelse

Anerkendende skoleledelse

Anerkendende skoleledelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En anerkendende ledelse forfølger og dyrker succeserne - for eksempel inspireret af velkendte "Appreciative Inquiry". Som leder tager man afsæt i skolens mest positive erfaringer. Man finder succeser og præstationer, som man kan være stolt af, man skaber billeder af den fremtid, man ønsker, og så sætter man en proces i gang.

Fakta:

Titel: Anerkendende skoleledelse

Forfatter: Grethe Andersen

Pris: 298 kroner

Serie: 236

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Der er naturligvis langt mere positiv energi i at tage afsæt i alt det, man har at være glad for, end hvad der er gået galt. Lederens succes opleves direkte gennem medarbejdernes succes.

Dette er en særdeles bemærkelsesværdig bog, som overbevisende og meget inspirerende viser, hvordan teorierne kan hjælpe med at sætte perspektiv på ledelse - her anerkendende ledelse.

Bogen bygger på forfatterens positive og sympatiske ledersyn og så egne ledererfaringer. Og den er fyldt med meget nærværende konkrete praksiseksempler og meningsfyldt teori.

Jeg tror, rigtig mange skoleledere vil føle sig løftede og glade - nogle bekræftede i, hvad de allerede gør og tror på, mens andre måske vil forstå, hvorfor det undertiden ikke er lykkedes!

Ja, og så kom det også endelig frem, hvad forskellen er på en skoleinspektør og en skoleleder. Bogen oplister mange forskelle, men her er et par stykker: Skoleinspektøren har "svar på alt", skolelederen er "coach". Inspektøren har fokus på "mangler og fejl", lederen på "gode historier og succeser". Inspektøren er "mødeleder", lederen er "dialogskaber" - og så er inspektøren "arbejdstynget", mens lederen er "arbejdsglad".

Om man nu hedder det ene eller andet, er jobbet bestemt ikke kedeligt - og afsættet er meget overbevisende "anerkendelse"!