Debat

Tak for faglig opsang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et interview i Folkeskolen nummer 22 kritiserer Vesna Kisic Grgic nedprioriteringen af naturfagene i skolen. Jeg er helt enig med hende.

Jeg synes godt om hendes idé med at danne fagudvalg. Især naturfagene kan blive styrket, hvis lærerne samles og diskuterer, hvordan faget udvikles på deres skole. Nye eksperimenter og projekter kan præsenteres for kollegerne. Der kan laves en idébank. Fagudvalget kan udarbejde forslag til en lokal læseplan for faget, så der kan komme sammenhæng. Man kan diskutere, hvordan materialesamlingen skal udvikles.

I et nyt fag som natur/teknik er for få lærere tilstrækkeligt uddannet. Selv med en forøget kursusindsats vil det vare mange år, inden problemet med manglende uddannelse er løst. Her vil en investering i lokale fagudvalg virkelig give resultat. Så hvis folkeskolen vil prioritere naturfagene, er det en god idé at give resurser til fagudvalg.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis alle kræfterne lægges i årgangsteam, så forsømmes fagene, og man kan ikke leve op til folkeskoleloven. Man må gå på to ben og bruge tid på både årgangsteam og fagudvalg.

Herligt, at Vesna argumenterer for matematikkens nødvendighed i faget fysik/kemi. Jeg har lignende erfaringer. Jeg underviser i Københavns Kommunes Skoleplanetarium, Stjernekammeret, på Bellahøj Skole. Man kan ikke forstå astronomi uden at kende til matematik. Matematikken er faktisk udviklet for at kunne forstå årets gang og stjernernes og planeternes bevægelse på himlen. Jeg udarbejder matematikopgaver om stjernerne og planeterne. Jeg har lavet nogle opgaver, hvor eleverne skal beregne en planets gennemsnitsfart. Eleverne synes, at det er spændende, når man hjælper dem lidt i gang.

Jeg vil gerne samarbejde med andre lærere om astronomiundervisningen. I kan læse om det på hjemmesiden www.bellahoj.dk

I kan også besøge Stjernekammeret sammen med jeres elever.

Det er en herlig vision, Vesna opstiller om større elevaktivitet sammen med et godt fagligt niveau.

Det kan nås, hvis der investeres i det, og der bruges kræfter på det.

Carsten Skovgård Andersen

Bellahøj Skole