Forfejlet med engelsk fra 3. klasse

Danske børn skal have det danske sprog helt på plads, før de lærer et nyt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I stedet for at rykke engelsk ned i 3. klasse bør regeringen udvide faget i 4. klasse fra de nuværende to til fem timer om ugen.

'Det vil være langt bedre at styrke faget i 4. klasse, så eleverne får et mere samlet forløb. Det får de ikke, hvis man spreder timer ud over flere år', siger Ole Seyffart Sørensen fra Birkemoseskolen i Korsør.

Han har 25 års erfaring som lærer og prorektor ved EU's Europaskoler i Oxford, Luxembourg og Bruxelles. Her begynder eleverne allerede på sprogundervisning i 1. klasse, og det giver gode resultater. Alligevel er Ole Seyffart Sørensen modstander af at rykke engelsk nedad i den danske folkeskole.

'Mange af Europaskolernes elever kommer fra hjem, hvor forældrene taler hver sit sprog, og børnene er vant til at lege med børn fra andre nationaliteter. Derfor er det naturligt for dem at begå sig på forskellige sprog. Sådan er det ikke i Danmark. Derfor kan man ikke sammenligne Europaskolerne med folkeskolen', siger Ole Seyffart Sørensen.

Han mener, at børn i Danmark skal have et grundlæggende kendskab til dansk, før de begynder at lære fremmedsprog.

'Der vil selvfølgelig være børn, der godt kan magte at lære engelsk fra 3. klasse. Men vi kan ikke tilrettelægge folkeskoleloven efter de velbegavede børn. Hvis vi satser på engelsk, før eleverne har deres sproglige base i orden, risikerer vi, at en del af dem ender som mange arabiske børn: Nemlig at de bliver dobbelt halvsprogede', siger Ole Seyffart Sørensen.

stan