Debat

It-skræmmebilleder

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er mange, der har en mening om IT. Hvilket kun kan være en positiv ting. Men blandt dem, som forholder sig kritisk til spørgsmålene om en kraftigere integration, og læg mærke til dette ord: integration, er der en hel del, der maler skræmmebilleder af en fremtidig skole, hvor IT har overhalet alt og alle, heriblandt Zeki Sadic i Folkeskolen nummer 22.

Der er ingen grund til bekymring! I hvert fald ikke så længe vi anskuer IT med undervisningsmæssige briller og hele tiden forholder os kritisk til, hvorledes vi integrerer IT. Det er nemlig integration, det handler om, og hverken assimilation eller i værste fald segregation.

Jeg mener, at de, som maler skræmmebilleder, bygger deres frygt og bange anelser på forkerte anskuelser. De ser IT som en assimilerende faktor eller i værste fald som en teknisk instans, der i yderste konsekvens, i bedste science fiction-stil, vil være skyld i en segregation af lærere og deres pædagogik. Segregation bliver der aldrig tale om! Assimilation kunne godt ske, men det ville betyde, at skolen skulle opgive alle værdier og traditioner og udelukkende undervise på IT's præmisser. Det sker næppe.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det, vi skal, er at finde frem til de gode sider af IT og benytte dem, i meget større omfang end vi gør i dag. Vi skal integrere. Hvilket betyder, at IT skal tilpasses skolen, og at skolen skal tilpasses IT. Det optimale må da være at finde en vej, hvor begge parter, skolen, med dens læreprocesser og pædagogiske traditioner på den ene side og IT med dens nyttige sider på den anden, arbejder sammen i skøn harmoni. Forhåbentlig kan en sådan vej frem føre til en helt ny og meget bedre pædagogik. En pædagogik, der tager højde for det komplekse og polycentriske samfund, vi lever i.

Jenswww@Haugstrup- Andersen.dk

web-entusiast og lærerstuderende ved Blaagaard Statsseminarium

Powered by Labrador CMS