Folkeskolens leder:

Kvalificeret ikke-forståelse

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Store lapper er bedre end små lapper, når det gælder skolebyggeri. Derfor er den låneordning, som der natten til fredag blev enighed om, meget bedre end ingenting. Der skal bygges ud, om og nyt mange steder, for de nye elever vælter ind.

Men det er ikke nok, det véd man på både rådhuse og skoler. Det erkendes, at der skal bruges flere penge på folkeskoleområdet, men følgende formulering fra økonomiaftalen mellem finansministeren og Kommunernes Landsforening viser, hvor gennemført kvalificeret deres generelle ikke-forståelse er: 'Væksten i elevtallet i folkeskolen giver potentiale for bedre ressourceudnyttelse således, at ressourceforbruget per elev i folkeskolen kan bringes ned. Kommuner, der for eksempel har stigende elevtal eller høje gennemsnitsudgifter, bør ved fastlæggelse af budgettet for 2001 tage udgangspunkt i en lavere gennemsnitsudgift per elev end hidtil, jævnfør sidste års aftale'.

Folkeskolen har brug for meget mere end software og tilbud fra DR-Undervisning. Der står ikke i aftalen, at skolelovens krav og intentioner kan realiseres billigere. For det aner parterne intet om. Teksten viser blot, at de kan flytte rundt på tal og sætte ord i forlængelse af hinanden - uden overhovedet at røre ved skolens virkelighed.

-th

Læs side 8