Debat

Skolestartanbefalinger, vi kan bruge

Skolestart.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF har med glæde noteret sig, at de anbefalinger til ændringer af skolestarten, som regeringens nedsatte Skolestartudvalg peger på, kan medvirke til at kvalificere skolestarten.

På den baggrund er vi optimister.

Det kræver blot, at partierne vil lytte til samtlige anbefalinger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Plukkes der hist og pist, vil der tegne sig et ganske andet billede.

I anbefalingerne peges der på, at børnehaveklassen gøres obligatorisk, og at der skal formuleres kommunale retningslinjer for samarbejdet mellem skole og daginstitutioner for at sikre børnene en god overgang til skolelivet. Det er vi helt med på.

Forslaget om at udskyde tidspunktet for skoleindskrivning vil uden tvivl være en stor hjælp i forhold til at vurdere børnenes skolemodenhed. Regeringens ambition, at undervisningspligten indtræder 1. august det år, børnene fylder seks år, giver kun mening, hvis børnene er parate til at starte i skolen. Så bedre vejledning af forældrene og senere indskrivning kunne være den rigtige opskrift.

Rapportens anbefaling af sprogscreening af samtlige børn er fornuftig i relation til, at det er bekymringen for børns læsefærdigheder, der er en væsentlig bevæggrund for at ville ændre skolestarten. Af samme grund nedsatte ministeren i efteråret 2005 et udvalg, der skulle komme med et forslag til en national handleplan for læsning. Dette udvalg anbefalede at indføre daglig læseforberedende undervisning i børnehaveklassen og meldte ud, at »Undervisningen bør varetages af den dansklærer, der skal have ansvaret for danskundervisningen i 1. klasse, i et samarbejde med børnehaveklasselæreren«.

Denne anbefaling fastholder Skolestartudvalget dog med en meget tydelig understregning af, at danskundervisningen kan organiseres og gennemføres på mangfoldige måder, hvorefter udvalget gentager det, der står i anbefalingerne til en national handleplan, nemlig at det er afgørende, at det er den kommende dansklærer, der i samarbejde med børnehaveklasselederen har ansvaret for undervisningen. Et sådant samarbejde vil nemlig sikre en faglig, men også legende tilgang til undervisningen.

Det er også værd at understrege, at der i begge rapporter peges på vigtigheden af, at de faglige forudsætninger for lærere og pædagoger er i orden - altså en anbefaling af efteruddannelse, men også kursusvirksomhed, der kan kvalificere samarbejdet mellem lærere og pædagoger.

Nu forventer vi blot, at politikerne lytter til de eksperter, de har bedt om råd og vejledning af, og ikke præsenterer os for en discountløsning.

»Nu forventer vi blot, at politikerne lytter til de eksperter, de har bedt om råd og vejledning af, og ikke præsenterer os for en discountløsning«