Debat

Formanden og hans rolle

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har man en hovedrolle i et givet stykke, og man falder ud af rollen og bliver personlig, når en birolle kommer med harske replikker, bør man overveje sin rolle. Det klæder ikke en fagforeningsformand at blive personlig over for et medlem.

Jeg medgiver Anders Bondo Christensen, at Vagn Madsens pen ikke bare er spids, men skarp, men formandens ironiseren over Vagn Madsens indlæg i Folkeskolen nummer 20 minder om den adfærd, betrængte lærere i min realskoletid brugte over for »næsvise« elever (altså dem med en anden holdning end lærerens).

En af dansklærerens opgaver er at lære eleverne åbenhed over for tekster i bred forstand, så deres forforståelse er dem til hjælp og ikke udvikler sig til fordomme, der lukker af for tekstens budskab. Det gælder også tekster møntet på dem selv i de grupper og samfund, de er medlemmer af.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Her mener jeg, at Anders Bondos forforståelse er blevet til fordomme, der betyder, at han ikke forholder sig til det problem, Vagn Madsen peger på:

Når man siger, at det altafgørende for en god folkeskole er dygtige og engagerede lærere, så fjerner man ansvaret fra andre instanser og lægger ansvaret for, at det går skidt, over på de menige læreres skuldre. Hvis man mener, det burde gå bedre, så må man jo læse det sådan, at lærerne ikke er dygtige og engagerede nok (og dermed bliver Anders Bondo i parentes bemærket formand for udueligheder).

Det er givetvis ikke hensigten at drage menige læreres dygtighed og engagement i tvivl, men der rettes ikke op på det ved i fagbladet med nedladende bemærkninger om realskole og Pisa-score at spidde Vagn Madsen og sende ham »Gør en god skole bedre«.

Formanden burde takke Madsen for hans oppositionelle synsvinkel, som tilbyder DLF en mulighed for at se sagen fra andre vinkler og dermed få et nuanceret billede frem.

Svar

Jeg har ingen problemer med Madsens skarpe pen tværtimod morer jeg mig ofte over den. Derfor forsøgte jeg også at falde ind i rollen og give et lidt skævt og muntert svar tilbage. For de, der ikke kunne læse »glimtet i øjnene« mellem linjerne, satte jeg for en sikkerheds skyld en lille blinkende smily som afslutning. Når Vagn Madsen tillægger mig det synspunkt, at jeg og DLF vil dæmme op for større faglighed i naturfag, matematik, historie og dansk, synes jeg faktisk, at der er al mulig grund til at sende ham foreningens rapport »Gør en god skole bedre«. Du har helt ret i, at jeg ikke forholder mig til alt det, Vagn Madsen skriver i sit indlæg. Jeg mener imidlertid helt alvorligt, at det er altafgørende for kvaliteten i skolen, at dygtige, engagerede lærere påtager sig ansvaret for undervisningen. Lærerne har også en stor del af æren for, at den danske befolkning hører til de mest tilfredse i verden, og at The Economist for nylig udnævnte Danmark til det bedste land overhovedet at investere i. Jeg er derfor ikke formand for udueligheder. Jeg er derimod stolt over at være formand for de mange lærere, der hver eneste dag gør en kæmpe indsats i folkeskolen. Og jeg vil blive ved med at diskutere, hvordan vi kan skabe rammer, der understøtter lærernes engagement og ansvar og på den måde gør skolen endnu bedre.

Jeg bliver nok aldrig en formand, der blot giver forventelige, formelle standardsvar på alle spørgsmål. Til gengæld lover jeg at gøre, hvad jeg kan for heller ikke at blive nærtagende.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF

Powered by Labrador CMS