Debat

Evidens – hvad for noget?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg skal love for, at begrebet evidens i forbindelse med forventningen om, at læreruddannelsen skal bygge på evidens, blev vendt og drejet på Det Alternative Sorø-møde på Askov Højskole.

Skal læreruddannelsen bygge på evidens, på forskning eller blot være tilknyttet forskning?

Problemet med evidens ser ud til at være, at evidens bygger på det målbare og ikke på det erfarede og indlysende, som jeg gik og troede.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ej heller på forskning eller videnskabelige resultater.

Mens forskning og videnskab kan pege i flere retninger, som man så kan forholde sig kritisk til, så viser evidens kun én vej, men uden de bagvedliggende forklaringer.

Sådan siger den ene, Henning Salling Olsen, Roskilde Universitet, mens den anden, Lars Qvortrup, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, mener, at der er fin balance i kvalitativ og kvantitativ (evidens-) forskning.

Denne balance forudsætter selvfølgelig, at evidensen kan generaliseres kvalificeret, og derom strides de lærde, men personligt er jeg ikke i tvivl om, at minimalstatens tilhængere tiljubler evidenstænkningen.