Det finske mysterium

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Finland ligger helt i top i Pisa-undersøgelserne. Det er mærkeligt. Eller rettere: Det er mærkeligt, at Danmark, Sverige og Norge så ikke også gør det. For systemet er stort set det samme. Alle fire nordiske lande er velfærdsstater med en udelt enhedsskole, der er betalt af det offentlige, og kun få privatskoler. Modsat for eksempel England, hvor en stor del af eleverne går i privatskole, og Tyskland, som tidligt deler eleverne i en boglig og en almen linje. Måske skyldes det, at Finland var underlagt den russiske zar frem til første verdenskrig og dermed har en anderledes historie, herunder skolehistorie, end Danmark, Sverige og Norge? Måske skyldes det, at finsk er et usædvanligt let sprog at læse og skrive? Måske er grunden, at der kun er to procent indvandrere i Finland? Måske ligger den mere lærebogsorienterede undervisning i Finland bedre til test af Pisa-typen? Eller måske er den femårige læreruddannelse bedre? Måske skyldes det, at forældrene i højere grad har et ønske om, at deres børn skal blive materielt bedre stillet end dem selv, og derfor bakker mere op om skolegangen? Måske skyldes det, at mange børn har lært at læse hjemmefra, før de begynder i skolen? Teorierne er mange og vidtløftige, men ingen ved noget med bestemthed. I en ph.d.-studie på Danmarks Pædagogiske Universitet sammenligner psykologen Frans Ørsted Andersen finske og danske skoler, men han er endnu ikke klar med en konklusion. Folkeskolen er gået til kilden selv, det finske undervisningsministerium, med spørgsmålet: Hvorfor scorer finske elever så højt i Pisa?