Debat

Ej kun sin egen stress’ smed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Skolelederen underviser nye lærere« hedder en artikel i Folkeskolen nummer 18.

Og så er man enedes om fem gode råd til de nyuddannede.

Rådene er mestendels selvfølgelige, men et lyder: »Forsøg at undgå fuldt skema det første år. Første år er hårdt«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vær velkommen her på skolen, men forestil dig ikke, at du kan udholde at passe et fuldt skema.

Var det ikke en idé, at de to skoleledere evaluerede det psykiske arbejdsmiljø og den problemstilling, at de krav, de stiller til lærernes indsats, er så store, at de ikke engang kan indfries af en topengageret nyansat.

En af de nyansatte fortæller, at hun var virkelig stresset allerede ved juletid, men »vi talte med hinanden i gruppen (). Det var rart at finde ud af, at det ikke kun var mig, der var stresset«.

Det var fandens til hjælp at få. Skolelederen leder og fordeler arbejdet. Hvis ledelsen erkender, at lærerens opgaver er så uoverskuelige, at vedkommende ikke kan passe en heltidsstilling, og efterfølgende ikke reducerer i opgavemængden, da er lederen ikke sin stilling voksen.

Stress er ikke bare noget, der følger af uhensigtsmæssig egen-planlægning. Det er også noget, man lægger på hinanden gennem urimelige forventninger. Enhver er ikke kun sin egen stress smed, men også kollegaens.