Debat

Sprogudvikling hos tosprogede

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem adskillige år har forskellige grupper af forskere vidst, at hvis et ganske lille barn (et halvt til et helt år) gennem en længere periode stimuleres med et sprog forskelligt fra forældrenes sprog for eksempel ved at have en barnepige, der taler til barnet på et andet sprog end forældrene, så vil barnet mange år senere have lettere ved at lære dette andet sprog og i særdeleshed sprogets lydsystem. Det er, som om det auditive system ved denne meget tidlige stimulation gøres parat til den efterfølgende læring mange år senere. Måske skulle vi bruge den viden til at stimulere småbørn hos indvandrerfamilier ved at lade nogle unge, lokale studerende tilbringe en times tid om ugen med at lege med småbørnene og tale med dem på det lokale sprog.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler