Folkeskolens leder:

Et læseløfte

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det er fuldstændig uacceptabelt. Det er en skandale«, siger lærer Phil Beadle i den fremragende engelske dokumentarserie, »Hjælp! Jeg kan ikke læse«, som DR2 har sendt de seneste tre uger. Det skandaløse er selvfølgelig ikke, at Phil Beadle lærer en flok voksne at læse. Skandalen er, at de ikke fik det lært i børneskolen. At Teresa som barn både hjemme og i skolen fik at vide, at hun var for dum, men at hun som 58-årig kunne lære at læse en børnebog efter kun tre ugers undervisning. At Linda end ikke kendte bogstavernes navne, da hun som 46-årig begyndte på læsekurset. Et halvt år senere kunne hun gå i gang med en uddannelse - og med sin elskede Shakespeare!

Englands skoleproblemer er radikalt værre end i Danmark, men også herhjemme er der unge og voksne, som skulle have lært at læse, mens de gik i folkeskolen, men som ikke fik den hjælp, de havde brug for. Derfor er der god mening i, at statsminister Lars Løkke Rasmussen nu vil give alle børn et »læseløfte«. »Vi skal love dem, at de skal lære at læse - og læse godt«, sagde han i sin nytårstale. Desværre fortsatte udtalelsen sådan: ». før vi dynger dem til i andre fag«. For dermed bevægede statsministeren sig ind på noget, som han tydeligvis ikke har forstand på. 360-graders-eftersynet af folkeskolen må meget gerne resultere i et politisk læseløfte, som skolerne skal - og kan - omsætte til god praksis. For vi véd, hvad der virker. Det er grundigt dokumenteret af blandt andre professor Carsten Elbro fra Københavns Universitet. Og læsevejledere og dygtige dansklærere praktiserer det hver dag på mange skoler. Men vilkårene, rammerne og lærernes uddannelse skal være i orden overalt. Det er, som den engelske lærer siger i tv-udsendelsen, fuldstændig uacceptabelt, at ikke alle får de muligheder.

Thorkild Thejsen, ansv. chefredaktør, tt@dlf.org