Debat

Dårlig sag på forkert tidspunkt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som formand for Børne- og Kulturchefforeningen skriver Per B. Christensen i Folkeskolen nummer 14 om sine ønsker om en overflytning af ansvaret for den vidtgående specialundervisning til kommunerne.

Jeg må sige, I har en dårlig sag på et dårligt tidspunkt. Først indgås der aftale mellem Finansministeriet og KL om en begrænsning af specialundervisningen. Af hensyn til økonomien, ikke eleverne: »de overordnede visitationsprincipper tilrettelægges under hensyn til de økonomiske muligheder og lovgivningens rammer« (citat). Og herefter begynder kommunernes mangfoldige bestræbelser på at begrænse specialundervisningen til skolens svage elever, både paragraf 20.1- og 20.2-børn.

I min egen ansættelseskommune har man politisk vedtaget et mål om at begrænse udskillelsen af elever fra normalundervisningen til en procent af eleverne. Kassetænkning: børn i kasser og kroner i kasser. Hvis man nu samtidig forøgede de økonomiske midler til ekstra holddannelse eller ekstra støtte i normalklasserne, ville der da være lidt ræson. Næ, tværtimod lover de kommende års budgetter stadig større besparelser på hele specialundervisningsområdet, hjemkaldelse af elever fra amtets specialskoler (paragraf 20.2-elever) til den kommunale heldagsskole og heraf følgende udflytning af svage børn fra heldagsskolen til folkeskolens normalklasser. Oveni har kommunen tilsyneladende ingen politik på området for videreuddannelse af lærere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Forstår du min skepsis?