Ordnede lege:
 I kølvandet på interessen for de ordnede lege i 1900-tallets begyndelse blev der udgivet en række bøger til inspiration til lærerne. Her blev både boldspil, sanglege og de såkaldte »folkelege« præsenteret. Folkelege var styrke- og behændighedsøvelser, der blev leget på landet i ældre tid, og som man forsøgte at genoplive af nationale og pædagogiske årsager. Her ses for eksempel legen »Det mærkelige dyr« fra Frederik Knudsens »Skolebørnenes Legebog« fra 1908.

Old School: Bold

For at spille fodbold kræves en bold, et sted at spille og viden om spillets regler. Alt dette kom ind i skolen omkring 1900 ved en målrettet indsats for at ændre gymnastikundervisningen og opmuntre de unge til at dyrke sport.

Publiceret
Motion er sundt:
 Omkring 1900 blev sport anset for en sund modgift mod for eksempel tuberkulose, alkoholisme, dårlig moral og andre farer. I nutiden er det primært overvægt og andre livsstilssygdomme, som sport og motion skal være løsningen på. Dengang som nu var det dog også opfattelsen, at fysisk aktivitet var en del af en god opdragelse, og ny svensk forskning har vist, at børn, der dyrker mere motion, bliver bedre i stand til at fortsætte deres uddannelse efter folkeskolen.

{Old}

Plinten

Lugten i gymnastiksalen og i omklædningsrummet var ram. Og såvar der pligten til at svabre: Skylle en ildelugtende og kæmpestorgulvklud op og montere den på et skubberedskab. Om vinteren vartimerne i gymnastik, eller legemsøvelser, som det hed, heller ikkesærlig motiverende for ret mange af os. Man skulle springe over enbuk eller en hest, hvis ikke man skulle op i tovene, og vé den, derfaldt ned! Øvelser ved ribberne var lige til at holde ud, menplinten var et uhyggeligt redskab. Når det gik højt, kunne man fålov at spille høvdingebold.

(New)

Boldspil

Gymnastiktimerne i dag er langt mere varierede, og boldspilindtager en mere fremskudt plads. Ordet bold har eksisteret isproget, så længe vi kan tale om dansk sprog, og det har længeværet et svært staveord; man skulle jo tro, at det skulle staves»bol(d)t«. Visse steder i Jylland har man dog en udtale med stumtd. Musikken kommer ind i undervisningen, måske især ipigegymnastikken? I hvert fald oplever mange gymnastiktimerne somoaser i skoleforløbet, og flere skoler profilerer sig ved attildele eleverne flere gymnastiktimer. Det er en god idé, ogsåfordi eleverne i en stor del af tiden sidder og kigger på en skærm.Motion for øjnene er ikke tilstrækkeligt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bolde har eksisteret lige så længe som leg; som en oppustet svineblære, en sammenbundet bunke klude eller en fint sammensyet læderkugle. Men de fodboldkampe, som nutidens børn (og voksne) så fascineret ser på i tv og spiller i fritid og frikvarterer, er en relativt ny ting i den danske skole.

I den gymnastikhåndbog, der blev udgivet i 1899 efter et langvarigt kommissionsarbejde, skelnede man mellem »egentlig gymnastik« og »anvendt gymnastik«. Egentlig gymnastik var rene legemsøvelser, mens den anvendte gymnastik var »ordnede lege«; det vi i dag kalder sport, herunder forskellige boldspil. Nogle fagfolk kritiserede, at leg og spil skulle være del af gymnastikundervisningen, men det blev erkendt, at for eksempel langbold og fodbold vækkede børnenes interesse i højere grad end bøj og stræk- og stå ret-øvelser.

Særligt på landet manglede man dog faciliteter til at dyrke boldspillene. Skolegården var oftest en lille gruset gårdsplads, og mange ældre lærere havde hverken kendskab eller lyst til at sætte gang i løjerne.

Derfor nedsattes Udvalget til danske Skolebørns Fælleslege i 1897 med formålet at »fremme indførelsen af ordnede Lege og Boldspil ved Landets Skoler«. Udvalget kunne give skoler økonomisk tilskud til indkøb af materiel og anlæggelse af boldbaner (såkaldte spillepladser) og afholdt kurser for lærere i de nye lege og spil.

Udvalgets årsberetninger gengav breve fra lærere om, hvordan boldspil gav eleverne lyst til både almindelig gymnastik og til at dyrke sport og gymnastik i lokale foreninger. At fodbolden var noget nyt, der var kommet for at blive, vidner et citat fra en »lille fyr« fra Falster i 1902 om: »Det var ligegodt den bedste leg vi nogen Tid har leget«.