Anmeldelse

Kebab Connection

Kebab Connection

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Layoutet er iøjnefaldende og indbydende. Lever materialet så indholdsmæssigt op til førstehåndsindtrykket set udefra? Jeg mener ja.

Fakta:

Titel: Kebab Connection

Type: Diverse

Forlag: Forlag Malling Beck

Det er en oplagt appetitvækker til at arbejde på flere niveauer, samtidig med at det er et sprogligt krævende materiale. Med mange indfaldsvinkler og varierede arbejdsformer skulle motivationen være sikret i kombination af underholdning og et aktivt arbejde med sproget.

Udgivelsen omfatter dvd, elevbog, lyd-cd og lærervejledning. Handlingen er rig på action og velegnet til 9. og 10. klasse. Et resumé af filmen findes på dansk i lærervejledningen og på tysk i elevbogen. Sidstnævnte er uundværlig for det samlede overblik over den sproglige dimension. Bogen er opdelt i fire dele, som svarer til den opdeling, der anbefales til arbejdet med filmen. Billederne hjælper med at holde styr på persongalleriet. Efter hver af de fire dele finder man varierede forslag til arbejdsopgaver.

Lærervejledningen oplyser om sammenhæng med trinmålene og giver relevante forslag til at arbejde med filmen. Der er et forslag til en skriftlig test i relation til netop denne film. Testen ligger tæt op ad ministeriets oplæg til folkeskolens afgangsprøve. God idé. Link til yderligere inspiration findes ligeledes i vejledningen.

"Kebab Connection" egner sig til brug i den mundtlige prøve. Flere relevante temaer er her oplagte at komme ind på: Kærlighed, at blive forælder i en ung alder, reklamer, at være udlænding. Temaerne giver eleverne et nutidigt indtryk af et multikulturelt samfund med dets mange facetter.

Filmen er på mange måder overraskende med humoristiske indfald. Udbyttet af det tematiske arbejde er afhængigt af, at der arbejdes med hele mediepakken. Som nævnt ovenfor er materialet fagligt ret så krævende, men meget tyder på, at eleverne vil føle sig motiverede og dermed parate til at yde den indsats, der lægges op til. I lærervejledningen anbefales det, at der bruges 16 lektioner. Om dette er en holdbar tidsramme, må komme an på den aktuelle elevgruppe.