Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ingen tør sige det højt, men alle mener,
at første fremmedsprog i de europæiske grundskoler bør
være engelsk, hvis unionen skal hænge sammen, og hvis borgere
skal være mobile. Men det er politisk selvmord at sige den slags
højt, for Frankrig vil til sidste blodsdråbe forsvare det
franske sprog.
Frankrig fører også an i gruppen af lande, der ikke ligefrem
jubler, når talen falder på en EU-sammenligning af, hvor gode
elever er til fremmedsprog. Frankrig har sammen med en række af
de andre, især sydlige EU-lande afvist at lade sig måle på
undervisningen i fremmedsprog.
Men midt i marts, da EU-landenes regeringschefer holdt topmøde
i Barcelona, satte de streg under sprogundervisningen. I konklusioner
fra mødet skriver de, at undervisningsministrene bør gøre
en yderligere indsats for at forbedre 'beherskelsen af grundlæggende
færdigheder, navnlig ved at der i en meget tidlig alder undervises
i mindst to fremmedsprog'. Regeringscheferne ønsker, at der
i 2003 skal fastsættes en indikator for måling af fremskridt
i elevers evner til at tale fremmedsprog.
Barsk virkelighed
Idéen med at sammenligne EU-landenes undervisning på en lang
række områder er at skabe en slags positivt gruppepres, så
alle forbedrer sig. Men bare et skeptisk land er nok til at sætte
en stopper for den ambition, for alle skal være enige, før
den såkaldte åbne koordination kan fungere.
Sprog er kendt som eksemplet på et område, som det bliver
meget svært at udarbejde fælles mål for. Men Martin
Rømer, DLF's mand i Bruxelles, synes, der er tegn på,
at de traditionelt skeptiske lande er ved at opgive nogle af deres reservationer:
'De erkender lidt efter lidt, at det er nødvendigt, at unge
lærer mindst et fremmedsprog. Det er positivt, for sammenligningen
vil være med til at sikre, at der ikke opstår så store
sociale skel i fremtiden', siger Martin Rømer.
'Men det bliver helt klart svært at sætte fælles
europæiske mål for undervisning i fremmedsprog, for virkeligheden
er mere rå og barsk end de ambitioner, man har'.
I første omgang bliver målet, at elever i den obligatoriske
grundskole skal stifte bekendtskab med to fremmedsprog, vurderer Martin
Rømer. 'Men målingerne står hen i det uvisse'.
Han peger på, at det for eksempel endnu ikke er relevant at måle,
hvad 14-årige kan, simpelthen fordi undervisning er meget forskellig
fra land til land:
'Man siger ikke noget om, hvilke sprog målingerne skal handle
om. Og hvad vil der ske, når 10 til 12 nye øst- og centraleuropæiske
lande kommer til med nye sprog?'
Martin Rømer har desuden svært ved at se, hvor resurserne
til udvikling af nye indikatorer skal komme fra.
Danmarks ansvar
I den rapport, der beskriver, hvilke områder undervisningsministrene
har tænkt sig at sammenligne, står der, at fremskridt i sprogundervisning
skal måles ved at sammenligne den procentdel af elever og studerende,
der lærer at tale to fremmedsprog flydende. Samtidig bekræfter
kredsen af undervisningsministre i en resolution fra februar, at de ønsker
at udarbejde systemer til 'validering af sprogfærdigheder'
på grundlag af Europarådets referenceramme Dialang, der
dækker alle europæiske sprog.
Hos EU-Kommissionen vurderer den danske kontorchef for uddannelse, Anders
Hingel, Barcelona-topmødets konklusioner på uddannelsesområdet
- og særligt med hensyn til sprog - som 'meget positive':
'Det er et væsentligt politisk budskab, vi har fået
her. Det er ikke bare nok at lære to fremmedsprog, vi vil nu også
få midler til at måle fremskridtene', siger Anders Hingel.
Han mener, Barcelona-topmødet har lagt pres på det kommende
danske formandskab for EU ved at bede om indikatorer i 2003.
Men ifølge Folkeskolens oplysninger står sprogundervisning
ikke på listen over mærkesager for det danske formandskab.
Danmark har snarere tænkt sig at prioritere en udvidelse af princippet
om gensidig anerkendelse af kvalifikationer til også at dække
for europæiske erhvervsuddannelser.
Tea Tramontana er freelancejournalist
Links:
(1) http://europa.eu.int/comm/education/socrates/observation/call/progobj_da.pdf
(2) http://europa.eu.int/eur-lex/da/dat/2002/c_050/c_05020020223da00010002.pdf
Konklusionerne fra topmødet i Barcelona kan læses på
Danmarks Lærerforenings Internationale kontors hjemmeside www.dlint.org