Folkeskolens leder:

Skæv evaluering

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstuderende har svært ved at se, hvad de skal bruge faget pædagogik til. Mange oplever, at de bliver undervist i politisk korrekte holdninger, der kommer til kort i skolen. Det er én af konklusionerne i en rapport om pædagogik i lærer- og pædagoguddannelserne, som udkom i fredags. En anden er, at beskrivelsen af fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder ikke dur. CKF'en 'fungerer slet ikke som en sådan, idet den ikke angiver noget som mere centralt end andet. Den opremser stort set alt, hvad der hypotetisk set kunne indgå i undervisning i pædagogik', hedder det i rapporten.

Der peges på andre svagheder, og man kommer med en række anbefalinger til ændringer. Rapporten er tankevækkende, men det er alligevel svært at bruge den til ret meget. For evalueringen er meget skæv. Man har ikke set på didaktik og psykologi. Og man har ikke set på Skolen i Samfundet. Det svarer stort set til at evaluere fagbladet Folkeskolen ud fra - skal vi sige - hvad der står i højre spalte. -th