Et godt værktøj

Drengene i 7. klasse bygger en bil. Pigerne får den til at spille musik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeeens, hvad gør jeg nu?'

Pigestemmen foran computeren lyder lettere panisk. Programmeringen af den selvkørende bil går ikke helt, som hun forventede.

Lærer Jens Valsgaard kigger over brillerne på pigen og de andre 7.-klasse-elever i det snævre computerrum bag ved biblioteket.

'Vi når desværre ikke mere i dag, I må hellere gemme det, I har, så kan vi arbejde videre med det næste tirsdag', siger han, mens eleverne protesterer. Nu var det lige ved at blive til noget, og så skal de vente til næste uge.

På Resen Skole nord for Skive er 7.-klasse-eleverne danske forsøgskaniner i brugen af Legos RoboLab.

Sammen to og to skal de bygge en solid bil, der kan dreje. Det kræver motorer, tandhjul og elastikbånd. Bagefter skal de programmere bilen, så den selv både kan køre og måske også spille musik. Byggeriet foregår i klassen, hvor bordene er fyldt med klodser, tandhjul og forskelligt udstyr til bilerne. Der er også små motorer og den tænkende gule Legoklods RDX. Det hele hører til en kasse med små rum til de enkelte dele.

Hvor en dreng og en pige er sammen, bygger drengen, mens pigen finder delene frem.

Drengene er også enige om, at de er bedst til at lege med Lego, det kan piger ikke finde ud af, siger de med et smil, mens pigerne svagt protesterer. Når byggeriet er overstået, og bilen skal programmeres, så er det især pigerne, der får bilen til at spille musik, mens den kører. En af pigerne har været hjemme og finde et nodehæfte for at få bilen til at spille en bestemt melodi.

Faste kønsroller

'Der ligger nok nogle kønsrollemønstre fast. Drengene bygger løs, men når så tingene bliver systematiske, for eksempel når der skal musik på, så kommer pigerne ind', siger Jens Valsgaard.

'For at få værdi undervisningsmæssigt, så skal det sproglige fungere. Eleverne kan jo selv sætte sig til at bygge, men de er nødt til at snakke sammen og udveksle erfaringer, fordi de får for lidt undervisning. Jeg ved jo ikke endnu, hvordan undervisningen skal foregå. Lego skal være et værktøj, der får børnene til at tale om mekaniske ting'.

Allerede i børnehaveklassen bygger børn med Lego, men der er et stykke vej fra at bygge et hus og til at bygge selvkørende biler og programmere dem bagefter.

'Børnene skal kende den menneskeskabte natur, vi har. Der kan Lego være et godt værktøj, men det kan jo ikke stå alene, der skal pædagogik ind. For Lego handler det jo om, at nogle ser mere bevidst på, hvordan og til hvad deres materialer kan bruges', siger Jens Valsgaard.

Han skal ikke kun undervise 7.-klasse-elever med Lego. Kommunen har sat timer af til, at han kan komme rundt på de øvrige skoler i kommunen og hos kollegaerne drøfte og samle erfaringer om arbejdet.

'Det er jo ikke nok at bygge efter manualen, så udnytter vi jo ikke potentialet fuldt ud, vi skal bruge materialerne som redskaber til bedre at indfri skolens undervisningsplaner', siger Jens Valsgaard.

pls

Der ligger nok nogle kønsrollemønstre fast. Drengene bygger løs, men når så tingene bliver systematiske, så kommer pigerne ind