Verdens største problemer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Direktør for Copenhagen Consensus Center Bjørn Lomborg har udviklet undervisningsmateriale til elever i 7.-9. klasse om nogle af verdens største problemer og udfordringer. Men hvilke udfordringer skal løses først? Læs mere på www.copenhagenconsensus.com/minprioritering

Hvad handler undervisningsmaterialet om?

»Det handler om en lang række forskellige måder at engagere eleverne på i den helt centrale problemstilling, at man bliver nødt til at prioritere. Hvad er det, der er vigtigt? Hvad er det, der er mindre vigtigt? Og hvad er rigtig gode løsninger?

Vi skal have eleverne til at sætte sig ind i problemstillingerne og diskutere dem. På hjemmesiden kan elever også sammenligne sig med andre klasser i Danmark - hvordan prioriterer de?«

Hvorfor skal skoleelever tage stilling til udfordringerne?

»Skoleelever bliver bombarderet fra alle mulige sider med, at det ene og det andet er et stort problem.

Jeg kunne godt tænke mig, at vi er med til at sige, hvad vi rent faktisk ved, man kan gøre. Så kan vi begynde at have den diskussion, som er så central for demokratiet, allerede i folkeskolen. Hvor kan vi rent faktisk gøre mest godt for pengene?«

Hvad er de største problemer lige nu?

»Dem bad vi i 2008 nogle af verden førende forskere om at finde. Det er alt fra global opvarmning og terrorisme til mangel på rent drikkevand og konflikter i tredje­verdenslande. Fejlernæring og mangel på uddannelse.

Vi lægger op til, at børnene sætter sig ned og finder ud af, hvad de rent faktisk tror er det vigtigste. Og så overbeviser de andre i klassen om det«.

jwh@dlf.org