Titel: Av goddav

Forfatter: Bodil Gormsen

Pris: 280 kroner

Sider: 47 sider

Type: Bog med cd

Forlag: Dansk Sang

Indholdet er en stor og varieret mængde fingerlege, rim og remser. En stor del af dem vil være kendt af de fleste, men for undertegnede er der meget nyt stof og mange finurlige remser. Bogen foreslår mange forskellige aktiviteter, i hovedsagen progresslvt opstillet, således at de mange forskellige anvendelsesmuligheder, der knytter sig til det enklelte rim, bygger videre på det allerede indlærte.

Til materialet hører en dvd, hvor Bodil Gormsen og en gruppe børn udfører en stor del af disse aktiviteter. Og det er ganske velgørende at se på og lytte til. En suveræn fremvisning af materialets enkelhed; alle kan gå lige til materialet, det kræver kun, at man lærer sig rimet/remsen udenad. Og samtidig er dvd'en en demonstration af, at alle lærere og pædagoger, der arbejder med børn, sprog, musik og bevægelse, via disse rim og remser og fagtelege får utrolig meget forærende.

I bogens første kapitel fremlægges i relativt kort form de bagvedliggende synspunkter vedrørerende musik-, rytme- og sprogtilegnelse. Begreber som puls, ordrytme og artikulation er sammen med dynamik og klang centrale begreber. Herefter følger så de små fyrre rim og remser ordnet efter funktion: Danseremser, tælleremser rimeremser, hilse på hinanden-remser og så videre.

For børnenes skyld kunne man ønske sig, at bogen vil blive meget brugt