På besøg i børnehaveklassen.

Sidste time inden skolen kommer på museum

Etnograf Mie Buus er på feltarbejde for at dokumentere de små skolers egenart, inden de alle forsvinder. Skjoldborg Skole, der har været skole siden 1700-tallet, bliver brugt som eksempel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige til venstre for indgangsdøren på Skjoldborg Skole i Thy hænger en stor messingklokke og minder om en svunden skoletid. Den er stadig - siden den nye skole i Skjoldborg blev bygget i 1957 - forskellen mellem leg og læring, frikvarterer og timer.

Så på en brøkdel af et sekund kan gårdvagten forvandle den løsslupne leg til målrettet adfærd.

Det første, der fanger ens opmærksomhed inden døre, er to store opslagstavler fyldt med akvareller, som er et af resultaterne af de sidste to ugers emnearbejde på skolen om dyr. Der er kvalitet i hvert eneste maleri, og ophængningen vidner også om samvittighedsfuldt arbejde. I det hele taget er det kendetegnende for Skjoldborg Skole, at elevernes ting skal være synlige.

På dørene overalt på skolen viser farvestrålende skilte, hvad rummet indenfor er beregnet til.

Bag skiltet »Lærerværelse« sidder etnograf Mie Buus ved et bord med sin kinabog, mens seks lærere sidder rundt om et andet og nyder en velfortjent kop kaffe efter at have taget vare på skolens 50 elever de første to timer.

Og hvad laver en etnograf så på et lærerværelse? Ja, anledningen er egentlig trist. Hun er der, fordi skolen bliver lukket til sommerferien. Men på den anden side så er hun også ude i god tid. For normalt kommer en etnograf ind i billedet, når det hele er sket. Mie Buus fortæller:

»Denne gang ville vi prøve at komme før. Det er jo en del af vores kulturarv, der forsvinder med nedlægningen af de små skoler. Derfor er det vigtigt at få de små skolers egenart dokumenteret, inden det er for sent«.

Og med den iver, kommunerne har efter at lukke de små skoler, så er det så absolut sidste time, Mie Buus er ude i.

Skjoldborg Skole blev udvalgt

Etnografen er ansat af Thisted Museum, og man har fået knap 100.000 kroner af Kulturarvsstyrelsen.

Mie Buus fortæller, at Skjoldborg Skole er blevet udvalgt, fordi den har eksisteret siden sidst i 1700-tallet:

»Så den har en lang historie, og der er noget at gå i gemmerne efter. Det har også været afgørende for valget, at Skjoldborg har en velfungerende skole«.

Som etnograf er det Mie Buus' opgave at iagttage og observere på stedet. Det er altså feltarbejde, der er hendes speciale, og det skal der komme en rapport og en logbog ud af. Hvilke ting på skolen som skal samles ind og gemmes for eftertiden, er mere en opgave for den historiker, som også er tilknyttet, fortæller Mie Buus.

Etnografen har efter en måneds observationer og interview allerede dannet sig et indtryk af, hvad der er interessant at formidle videre til kommende slægter:

»Noget af det mest interessante er den høje grad af differentieret undervisning, lærerne praktiserer. De 50 elever er delt i to grupper. En gruppe, som består af de små fra børnehaveklasse til 3. klasse, og de store, som er eleverne i 3. til og med 5. klasse. Og det er klart, at med den spredning er læreren nødt til at gøre undervisningen meget individuel, og det synes jeg, de lykkes rigtig godt med. Det har de meget erfaring i, kan jeg se«.

Noget andet, der springer i øjnene, er stedets store kreativitet:

»Det er utroligt, hvad der bliver produceret af kreative ting her med kvalitet. Og elevernes produkter bliver hængt pænt op og er meget synlige«, siger Mie Buus og føjer til, at udsmykning er en del af profilen.

Relationerne er tætte, men respektfulde

Så har Mie Buus også iagttaget, at der er et meget personligt forhold mellem elever og voksne. Men selvom sproget er frit, er der respekt for hinanden.

Hun har også lagt mærke til, at der ikke er langt fra tanke til handling. For med seks ansatte lærere behøver der ikke gå bureaukrati i det.

Derudover fremhæver etnografen den store forældreopbakning, man oplever. Hun ser den som en naturlig del af et landsbyliv, hvor skolen altid har været omdrejningspunktet.

Det skal også med, at dens mange og faste traditioner er under etnografens lup, og det er også blevet bemærket, at alle de ansatte lærere er kvinder.

Mie Buus skal have sin rapport færdig omkring 1. september.

Blå bog

Mie Buus er projektansat af Thisted Museum.

Hun er cand.mag. i etnografi og socialantropologi.

Hun har tidligere været udviklingsrådgiver for Mellemfolkeligt Samvirke i Nicaragua.

Siden 2004 har hun udført adskillige kulturhistoriske undersøgelser for Thisted Museum.

Den sidste undersøgelse var af Thylejren, og det kom der en bog ud af, »Thylejren 2010«, som Mie Buus er medforfatter til.

Powered by Labrador CMS