Tema om læreruddannelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens Folketingets partier forhandler om en ny læreruddannelseslov, udsender Dansk Pædagogisk Tidsskrift et temanummer om læreruddannelsen.

'Flere af artiklerne - skrevet af blandt andre Jørgen Gleerup fra Odense Universitet og Per Schultz Jørgensen fra Danmarks Lærerhøjskole - peger på, at lovforslaget i ringe grad tager højde for den viden, man ud fra en pædagogisk synsvinkel kan skaffe sig om de udfordringer, lærere står over for i dag. De sociale, kulturelle og personlige aspekter, der efter alt at dømme bliver stadigt vigtigere for udøvelsen af lærergerningen, bliver prioriteret ned, uden at den faglige 'oprustning' nødvendigvis er tilstrækkeligt gennemtænkt til at kunne kompensere for dette', står der i en pressemeddelelse om temanummeret.

Bladet kan bestilles hos forretningsfører Henning Suhr på telefon 3294 1384.