Niveau er for lavt

IT-uddannelse halter bagefter, mener undervisningsministeren

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke kun de lærerstuderende, som er utilfredse med IT-niveauet (informationsteknologi) på landets seminarier. Kritikken kommer nu også fra landets øverste ansvarlige på uddannelsesområdet, undervisningsminister Ole Vig Jensen (Det Radikale Venstre).

- I løbet af de sidste par år har der gentagne gange været lærerstuderende og nyuddannede lærere, der har gjort opmærksom på, at informationsteknologien ikke har fundet vej til undervisningen på seminarierne.

Nyuddannede lærere har stået uden de nødvendige kvalifikationer på IT-området. Det kan hverken de eller vi leve med, sagde Ole Vig Jensen på en konference i sidste uge om IT i folkeskolen arrangeret af Kommunernes Landsforening og Skoledirektørforeningen.

Ole Vig Jensen sætter nu sin lid til, at loven om den ny læreruddannelse sætter gang i udbuddet af IT-undervisning på landets seminarier.

- Det er nødvendigt, hvis folkeskolen fremover skal kunne leve op til vore krav og forventninger, siger han.

Også kommunerne er misfornøjede med, at nyuddannede lærere ikke er i stand til at levere de edb- og IT-kundskaber, som kræves i folkeskolen i dag. Det fremgik af Henrik Christiansens indlæg på konferencen. Henrik Christiansen (Socialdemokratiet) er borgmester i Roskilde Kommune.

- Det er et stort problem, at kommunerne må sende nyuddannede folkeskolelærere direkte på skolebænken, fordi IT ikke er en del af den nuværende læreruddannelse, sagde han.

Henrik Christiansen fremhæver, at seminarierne har været alt for længe om at tage IT-udfordringen op.

- Det betyder reelt, at de nye lærere straks må starte på en omskoling, når de bliver ansat. Problemerne ligger blandt andet i, at seminarielærerne slet ikke har forudsætninger for at uddanne de lærerstuderende i IT, siger han.

Borgmesteren erkender, at denne efteruddannelse kommer som en ekstra økonomisk byrde oven i de ressourcer, der må afsættes til at efteruddanne de 'ældre' folkeskolelærere på IT-området.

- Det fremfører vi også i de økonomiske aftaler, som vi indgår med regeringen om IT i folkeskolen. Jeg håber bare, at de unge lærere i det mindste selv er brugere af IT og derfor per definition er motiverede for hurtigt at blive uddannet på dette område, siger Henrik Christiansen.hb