Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Denne gang handler diskussionen om en følordning på et år, når man er færdig på seminariet.
Jeg blev færdig sommeren 95 og startede job august 95. Jeg kan godt huske den usikkerhed og nervøsitet, jeg havde i maven hele sommerferien. Usikkerheden bundede især i min manglende undervisningserfaring. Den manglede, fordi jeg (og mine medstuderende) kun havde fire-seks ugers praktik per årgang i et skema med maksimalt 18 lektioner per uge. Så kunne man selvfølgelig have vikarjob i sin 'fritid' og derved få mere erfaring.
Det nye forslag betyder, at man som ny lærer skal følge en erfaren i et år. Det skulle give en masse ideer og sikkerhed i undervisningen, når man endelig står på egne ben. I sidste ende en bedre lærer.
For mig ville en sådan ordning bare have udskudt begynder-nervøsiteten endnu et år. Jeg ville have begået den fejl at tillægge mig min erfarne lærers pædagogik, psykologi og didaktik. Når jeg så stod dér med 24 elever - alene - ville jeg opleve, at min undervisning ikke lykkes. For det, som lykkes for min erfarne lærer, ville, af flere grunde, ikke lykkes for mig. Man skal selv lave alt arbejdet (få ideerne, tilrettelægge og udføre undervisningen) og gennem eksperimenter finde sin undervisningsstil og rolle. Selvfølgelig er råd og vejledning et skridt på vejen. Men den ægte elevrespons vil man først opleve, når man er alene med eleverne, uden en anden - velanset - lærer i lokalet.
Hvis man vil give nye lærere en god start, skulle man lave om på de nuværende ordninger. De studerende skulle enkeltvis følge en lærer et fuldt skema og i længere perioder. En følordning skal ligge i seminarietiden, så man kan efterbehandle praktikerfaringen på seminariet og få den teoretiske tilgang til undervisningen.
Jeg føler mig ikke dårligt rustet som ny lærer - nu efter 3/4 år - man kan godt blive lærer selv med den manglende praktik i min seminarietid. Men med en følordning på eksempelvis hver årgang i stedet for de pseudo-praktikordninger, man kunne tilbyde på seminariet, ville jeg have haft et mere realistisk billede af mig som lærer, og det ville have sparet en masse unødvendige bekymringer og fejl.
Trine Johansen
Hvidovre