Anmeldelse

Hvad er islam

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jørgen Bæk Simonsen giver med denne lille bog en meget fin introduktion til islam. I de første kapitler om det, muslimen grundlæggende tror på, om koranen og om Muhammad. Allah er almægtig, har skabt alt, og der er også en grundlæggende intention med alt, som skal realiseres. Dette krav er svært at krybe uden om, men Jørgen Bæk Simonsen viser i et par senere kapitler, hvordan der både i historien og iblandt moderne muslimer argumenteres for måder, hvorpå man kan være praktiserende muslim og samtidig kunne leve i en religiøs og politisk mangfoldig kultur i også et moderne vestligt samfund.

Jørgen Bæk Simonsen viser med tydelighed, at islams historie også er præget af vestlige landes krav, tvang, ødelæggelser og umyndiggørelse af de kræfter, som kunne have skabt ligeværdige relationer mellem muslimer og vesteuropæiske lande. Netop viden om dén historie burde fylde i vores kulturkanon, her er virkelig noget at sige undskyld for!

Islam er som nævnt intet, uden at nogle mennesker bekender sig som muslimer. Og den islam, vi ser i dag, er udtryk for disse menneskers tolkning af islam. Jørgen Bæk Simonsen understreger, at reelt er det ikke islam, der er problemet, men de fortolkninger af islam, som mennesker gør gældende. Som skole skal vi ikke i en fortolkningsdiskussion med hverken elever, forældre eller imamer, men vi bør have en viden om den diskussion, der foregår blandt muslimer, og den giver Jørgen Bæk Simonsen et godt indblik i.

I skolen skal vi i diskussion med elever, forældre og kolleger uanset religiøst tilhørsforhold om, hvordan vi kan holde skole for alle. Og dér må det nødvendigvis være sådan, at det religiøse for den enkelte ikke holdes ude; det religiøse er i det offentlige rum - og i skolen - fordi religion har betydning for rigtig mange mennesker. Dét må tages alvorligt.

Forfatteren har ret, når han skriver, at muslimer allerede er medborgere, har samme frihedsrettigheder som alle andre og har ønsker om at deltage i diskussioner om, hvordan dialog, undervisning og politisk arbejde kan foregå på fælles præmisser.

Bogen kan varmt anbefales. Her kan alle med interesse for skolen få viden om en religion, der betyder noget for mange mennesker i Danmark. Derved kan man få anledning til at diskutere, hvordan et moderne dannelses- og skolesyn også kan give rum for dem, der bekender sig til denne religion.