Maria Magdalene på Nettet

Seks 8.-klasser skriver nyt evangelium

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter Jesus død var jeg helt tom indeni. Hvorfor havde han forladt os? De sidste dages hændelser havde fået mig til at tænke på alle hans gerninger. En begivenhed der havde gjort særligt indtryk på mig, var da en hjælpeløs kvinde, var kommet i knibe imellem en masse ondskabsfulde mænd, og han fik hjulpet hende.

Men for at få hele historien til at passe sammen, er det nok bedst at jeg starter fra begyndelsen.'

Sådan indledes et af i alt 12 kapitler i det femte evangelium, tilsyneladende skrevet af Maria Magdalene, som hun oplevede begivenhederne omkring Jesu dåb, død, begravelse, genopstandelse med mere. Evangeliet er lagt ud på Internettet.

De ægte forfattere er eleverne fra seks 8.-klasser; to klasser fra Københavns Kommune, to fra Randers Kommune og to fra Djursland.

Eleverne har siden december været i gang med skriveprocessen, og projektet kulminerer under festivalen 'Den Gode Historie' i kommende uge, hvor eleverne læser deres evangelium højt for andre elever i den lokale kirke.

De seks klasser har grebet opgaven meget forskelligt an. På Skolen ved Sundet fik to af 8.v's dygtigste elever 'fri' til opgaven i en uge, og de gik så til vejledning hos deres lærer, Mogens Beyer. Han siger:

- Den nye folkeskolelov indeholder krav om undervisningsdifferentiering, og her var en opgave, som ikke alle mine elever kunne klare, men som to fik lov at fordybe sig med.

8.b fra Ådalsskolen har grebet opgaven anderledes an.

- Vi fik den lokale præst til at komme i klassen og fortælle om Jesu liv generelt, siger klasselærer Ane Karin Krog Pedersen.

- Derudover arbejdede vi meget med synsvinkel, og hele klassen blev delt i grupper på to-tre elever, der hver lavede et udkast til et afsnit, fortsætter hun.

Hver klasse vidste præcis, hvilke episoder af Jesu liv de skulle genfortælle. Klasserne arbejdede efter en plan og havde hver gang en uge til at skrive deres afsnit af historien. Når det var færdigt, sendte eleverne det via e-mail videre til den næste skole, hvor en klasse så tilføjede deres afsnit.

- Det gode ved den måde at arbejde på var, at flere elever kom med, siger Ane Karin Krog Pedersen.

- Jeg havde nogle drenge i klassen, som ikke var særligt fagligt interesserede. De har lige gået til præst i et år, og flere sagde, at de ikke gad mere af det 'religions-fis'. Da de opdagede, at der også var en teknisk del, fordi det skulle sendes over Internettet, var der flere, der fik interesse for opgaven, siger Ane Karin Krog Pedersen.

Elevernes udfordring lå i, at de dels blev meddigtende i forhold til en af grundfortællingerne i vores kultur, dels skulle de forestille sig hændelserne og deres videreformidling fra en ny synsvinkel, og endelig skulle de arbejde sammen med andre elever via Internettet.

De deltagende klasser er fra Skolen ved Sundet og Kirsebærhavens Skole, Københavns Kommune, Rismølleskolen og Søndermarkskolen, begge fra Randers Kommune, samt Molsskolen, Knebel, og Ådalsskolen, Skørring, begge fra Århus Amt.

Det er Folkekirkens Skoletjeneste, der står bag projektet, og evangeliet kan læses i dets endelige form på Internettet på adressen:

www.folkekirken.dk/Org/Skoletjeneste/MariaMagdalene.