Anmeldelse

Tryllesange

Tryllesange

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ghita Ben-David er uddannet musikpædagog fra Musikkonservatoriet. Hun har lavet cd'en "Tryllesange" sammen med sin søn, som også var hendes inspiration: Da han var fire-fem år, bemærkede hun, at han meget hurtigere tillærte sig ting, når der blev sat musik til. Det gav hende den tanke, at indlæring af tabeller, måneders navne, klokken og andet kan synges ind i hovedet, da det er sjovt at lære en sang og synge den. På den måde involveres flere intelligenser end den logisk-matematiske, og det huskes bedre bagefter, da det forbindes med positive og glade oplevelser.

Fakta:

Titel: Tryllesange

Type: Cd

Forlag: Ug-records

Cd'en består af 15 meget forskellige sange med hensyn til både rytme, stil og tonearter. Nogle er glade og muntre, andre er mere rolige, men fælles for dem er, at de er forholdsvis lette at synge.

Det var med stor spænding, at jeg lod sangene spille for min 1. klasse i en matematiktime. Mit umiddelbare indtryk var, at numrene bestod af noget ganske fint rytmisk musik, men nogle ikke helt afpudsede stemmer. Men børnene blev hurtigt glade for sangene og sang med på dem helt uden opfordring. I starten lo de lidt af barnestemmen, men den rytmiske musik optog dem hurtigt, og de sang dem ikke for at skulle lære noget, men fordi de syntes, de var gode. Så ingen tvivl om, at sangene virker og gør børn glade og vil sagtens kunne bære i matematikundervisningen på de yngste årgange.