Socialrådgivere hjælper til på skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden august sidste år har 11 socialrådgivere fået fast gang på 25 folkeskoler i Københavns Kommune. En af dem er socialrådgiver Charlotte Lindquist, der kommer på Hillerødgades Skole, Klostervængets Skole og Rådmandsgades Skole på Nørrebro.

Hvad laver du på skolerne?

»Jeg holder tværgående møder om sager, hvor skolepsykologer, talepædagoger, ledelse og lærere deltager. Jeg har samtaleforløb med forældre, og så kontakter lærerne mig også med forskellige problemstillinger«.

Hvilke problemstillinger har lærerne brugt dig til?

»Det har været til sparring, eller hvis de er bekymrede for et barn. Det faglige hjælper læreren eller specialcentret jo med, men hvis der er sociale problemer i familien, der resulterer i, at barnet fungerer dårligt i skolen, så kan jeg måske hjælpe. Lærerne kan spørge forældrene, om de vil tale med mig, og så kan jeg holde nogle samtaleforløb med dem og forsøge at vejlede og rådgive dem«.

Hvad er samtaleforløb?

»Det kan for eksempel være en enlig mor, hvis barn egentlig fungerer udmærket, men som bliver ustabil i skolen, fordi moderen har nogle problemer. Så kan jeg rådgive og vejlede hende til, hvor og hvordan hun kan få hjælp til at løse sine problemer«.

Hvordan er I blevet modtaget?

»Lærerne har været meget imødekommende. Men både lærerne og socialrådgiverne skulle lige finde ud af, hvad socialrådgivernes rolle på skolerne er. Vi er jo hverken lærere eller pædagoger, og det er jo ikke os, der kender børnene bedst. Men vi kan hjælpe med rådgivning og vejledning«, siger Charlotte Lindquist.

mrm@dlf.org