Anmeldelse

Musikopdragelse - opdragelse til musik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen henvender sig til indskolingen - 0. og 1. klasse. Den indeholder i alt 18 sange med aktiviteter; nogle er kendte, andre nye. Forfatteren understreger, at hun bruger udtrykket øvelser om aktiviteterne for at understrege, at der er en mening med dem, nemlig at blive dygtigere til at arbejde med musik.

I forbindelse med hver øvelse er hensigten med aktiviteten tydeliggjort, og der er forslag til, hvordan læreren efter øvelsen kan stille spørgsmål til børnene, spørgsmål, som retter fokus på meningen med aktiviteten. Det ser jeg som en kvalitet. Herudover er der også ved hver øvelse råd og praktiske vink om indstudering, supplerende aktiviteter og forslag til differentiering. Disse ideer er gode og lette at bruge, da de er så konkrete, og det er tydeligt, at de udspringer af praktiske erfaringer med børn. Det er morsomt at læse dem. Igen en kvalitet.

Indholdsmæssigt er der tale om musikalsk socialisering og elementære puls- og rytmelege. Mange af øvelserne handler om at lære at færdes i et musiklokale, og det hele sker gennem musikken. For eksempel er der en Pillesang, hvor ideen er, at mens den sang synges, må børnene gå rundt og pille forsigtigt ved de ting, som man ellers ikke må røre ved. Jeg synes, det er en genial ide.

I slutningen af bogen er der ideer til evaluering og pædagogiske "rose-tricks" - gode, sjove ideer.

Den tilhørende cd er tænkt som en hjælp til lærerens indstudering af sangene.

Det gennemsyrer materialet, at det er opstået i samarbejde og med respekt og god indføling for børn, og det afspejler forfatteren som en seriøs og kreativ musiklærer. Jeg kan varmt anbefale det til lærere og pædagoger i 0. og 1. klasse.