Debat

Nødvendig tid

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Netdebat har der gennem længere tid kørt en debat om det pædagogiske IT-kørekort. Lærerne får ikke alle steder stillet den nødvendige tid til rådighed, og det giver med rette frustrationer.

Det har fået Jørgen Sceh og Kim Krogh til at argumentere for en central akkord for uddannelsen. Og Jørgen Sceh til at påstå, at DLF har sovet i timen.

Vi har ingen centrale akkorder for nogen andre efter-/videreuddannelser.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vores politik er, at der skal stilles den nødvendige tid til rådighed.

Hvis vi, som Kim Krogh foreslår, indgik en central akkord på det pædagogiske kørekort på 60 timer, ville det ikke være muligt for de lærere, der ikke har forudsætninger for at nå det på den tid, at kræve mere tid. En akkord er karakteriseret ved en arbejdsbeskrivelse og en tidsfastsættelse, til fuld og endelig afregning.

Derfor mener jeg, det er langt bedre at indgå lokale timerammer på 50-60 timer. Det giver mulighed for ekstra tid til et opsamlingshold for dem, der ikke har nået det hele. Det forhindrer gratisarbejde!

Derfor har vi flere gange gjort kredsene og tillidsrepræsentanter opmærksomme på problemerne vedrørende akkorder på området. En kongresbeslutning på området fastslår denne politik.

Centrale akkorder er ikke løsningen på alle arbejdstidsproblemer!

John Illum

medlem af DLF's hovedstyrelse