Tillidsrepræsentantens bud ved vanskelig samtale med kollega

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- Gør dig klart, hvad målet med samtalen er.

- Lyt.

- Tænk ikke i løsninger. Hav tillid til, at løsningen

kommer af sig selv til sidst, at læreren selv når

frem til løsningen. Dialogen skaber løsningen.

- Lav klare aftaler med de involverede parter.

- Vær klar over, hvis ærinde du går, og hold fast i sagen.

- Vær ikke ledelsens budbringer. Afdæk problemet med

din kollega i en dialog.

- Tag i videst muligt omfang udgangspunkt i konkrete eksempler.

- Påtag dig ikke ledelsens ansvar.

- Undersøg forskellige løsningsmuligheder.

- Overvej nøje din egen situation i forhold til sagen.

- Husk at turde sige fra.

- Tænk over, hvordan samtalen følges op.

- Tag notater under mødet. Du kan eventuelt give dine notater til din kollega som optakt til næste møde, så I kan se, om I er enige om, hvad I har aftalt.

- Aftal næste møde, inden dette møde slutter.

Bisidderrollen

Som bisidder skal du være din kollegas talsmand over for ledelsen. Du skal fremføre alt, der kan tale til din kollegas fordel. Hvis du er helt eller næsten enig med ledelsen, skal du overveje, om det ikke i stedet burde være et kredsstyrelsesmedlem, der skal være bisidder.

Jeg hører her på kurset, at vi tillidsrepræsentanter påtager os en hel del lederarbejde.

- Tillidsrepræsentant

Næste gang jeg skal have sådan en vanskelig eller nødvendig samtale, vil jeg sætte min egen dagsorden inden og gå helhjertet ind for den.

- Tillidsrepræsentant