Ja til modersmål

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er modersmålsundervisningen vigtig for de tosprogede elevers danskindlæring? Forskerne mener ja, mange politikere siger nej. Nu er skolefolket, nemlig 148 lærere, skoleledere og konsulenter, for første gang blevet spurgt. 80 procent mener ja.

De begrunder udsagnet med: 'Det er en betingelse for at lære et andetsprog, at modersmålet fungerer. Børnene skal kunne udtrykke begreber, tanker og følelser på modersmålet, inden det er muligt på et andetsprog.'

Nogle har praktisk erfaret, 'at børn med en veludviklet kompetence på modersmålet hurtigere og sikrere tilegner sig dansk.'

De 148 skolefolk er desuden blevet spurgt: Vurderer du, at modersmålsundervisningen generelt er vigtig for de tosprogede elever? 84 procent mener ja. De begrunder det med, at modersmålsundervisningen har 'en stor betydning for tosprogede elevers selvværd.'

Tallene stammer fra en evalueringsrapport, som PLS Consult har udarbejdet for Undervisningsministeriet angående det såkaldte integrationsprojekt.