Uskolet

Ny, handy guide inddeler skolebørn i 241 elevtyper, der skal lette lærernes inklusionsarbejde

Midt i debatten om trivsel, særlige behov og inklusion lander nu et pædagogisk værktøj, “lige til at anvende i den praktiske hverdag”, der overskueligt oplister 241 forskellige elevtyper, så den enkelte lærer hurtigt kan danne sig et overblik, når undervisningen skal forberedes. Vi har sakset et par eksempler:

Publiceret Senest opdateret

Elevtype #1 · Det går godt. Det er sjovt. Glad for at gå i skole.

Elevtype #16 · Får for lidt søvn. Indhenter dog en del af den i timerne. Glemmer tit ting, har ikke mad med, kommer for sent, en rigtig god ven.

Elevtype #47 · Gådefuld. Bleg, introvert, stille. Sur? Bemærkelsesværdigt velklædt far ikke set siden første skoledag. Utroligt dygtig til at tegne.

Elevtype #50 · Markant fremgang efter at være kommet på ny medicin. Veludviklet retfærdighedssans under konflikter i skolegården. Blomstrede op under besøg på lokalt museum.

Elevtype #64 · Pligtopfyldende, alvorlig, ambitiøs. Taler to sprog. Altid utroligt lækre madpakker. Har bare haft hovedpine hele dagen.

Elevtype #67 · Åh, elevtype 67. Alle elsker elevtype 67, i hvert fald alle lærere. Empatisk, nem, nærværende, omsorgsfuld, dygtig. Dog lidt udfordret af temperament i rundbold.

Elevtype #96 · Hættetrøje. Snakker. Hele tiden. Overbevist om, at matematik er umuligt. Voldsomme, hardcore klistermærker på computer. Ekstremt fantasifuld.

Elevtype #173 · Middelklassebarn, som har gennemskuet koden og ved, hvad de voksne vil høre. Dog træt af, at voksne tror, at middelklassebørn, der har gennemskuet koden og ved, hvad de voksne vil høre, nødvendigvis altid har det nemt.

Elevtype #189 · Svært ved at koncentrere sig. Især i ulige uger, som tilbringes hos far og fars nye kæreste. Gladest for skolen “når vi ser film”. Synger som en engel.

Elevtype #241 · Netop ankommet på flugt fra krig. Flere informationer følger.

Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.