Et mørkt kapitel i historien

'Indtil løverne får deres egne historikere, vil fortællinger om jagt altid glorificere jægeren'. Sådan lyder et nigeriansk ordsprog. Og taler man om slavehandlen, oplever mange afrikanere og afroamerikanere den dag i dag, at deres del af historien aldrig er blevet fortalt. Nu har Unesco, FN-organisationen for uddannelse og kultur, sat et grænseoverskridende undervisningssamarbejde i værk, Det Transatlantiske Slavehandelsprojekt.

I projektet blotlægges slavehandlen på internationalt plan, og her har Danmark også sit mørke kapitel i historien - danskere transporterede tusindvis af slaver over Atlanten. Det internationale projekt fokuserer ikke kun på den historiske del, men også på de konsekvenser, slavehandlen har fået for eftertiden, både negativt i form af racisme og positivt i form af spredning af afrikansk livskundskab og kultur - eksempelvis har sort amerikansk kultur i form af jazz, soul, rap og streetdance fascineret unge danskere i flere generationer.

Hvis en dansk skole ønsker at deltage i projektet og samarbejde med lande som Ghana, Trinidad eller for den sags skyld Norge, åbner Undervisningsministeriet nu mulighed for støtte. Der holdes informationsseminar i samarbejde med og på Nationalmuseet torsdag den 27. april med rundvisning på museets udstilling 'Verdensspejl' om Danmarks relation til omverdenen fra 1650 til i dag. Her præsenteres også Unescos Associated Schools Project Network, og undervisere, der har arbejdet med slavetiden, vil formidle deres erfaringer. Der er tilmeldingsfrist til seminaret mandag den 13. marts til Kim Søborg, Undervisningsministeriet. Siden kan man søge om at blive en af de 15 danske Unesco-skoler og -gymnasier, der danner et dansk netværk med to årlige møder til gensidig faglig inspiration, støtte til lærerudveksling med mere. Man kan læse mere om Det Transatlantiske Slavehandelsprojekt på http://www.saltdal.vgs.no/prospekt/slavrute/slavkey.htm.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.