Debat

Travlt ved hjernevasken

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Knap var blækket tørt på den første lokale arbejdstidsaftale i Høje-Taastrup, før Niels Christian Sauer på Folkeskolens Netdebat dømte 'præmieret katederunddragelse'. Dertil tilsatte han et stænk sandhedsserum om, at aftalen vil brede sig som en steppebrand ved andre lokale udmøntninger i kommunerne.

Hermed selvopfylder Sauer sin overenskomstprofeti fra foråret 1999 om, at gildet skal betales af de mest undervisende lærere. Men Sauer vil ikke kunne overleve som krofatter ret længe med sin måde at skrive regninger på. Han tager en lærer med 25 ugentlige lektioner, der får 375 timer i individuel tid plus 43,3 timer (20 minutter per time over de 620 timer), derudover 14 minutters pausetid per lektion svarende til 233 timer årligt. I alt 651 timer. Hvorefter Niels Christian Sauer udstøder: 'Et tab på 99 timer i forhold til nugældende aftale'.

Mageløst. Det på trods af, at han lidt senere i teksten noterer, at 'med i regnestykket hører naturligvis, at alle får mindst 100 timer til fælles forberedelse og teamsamarbejde'. Derfor er hans regnestykke forkert. Der er faktisk tale om, at Taastrup-læreren tværtom får (mindst) én ekstra time mere i den nye aftale: 651 timer plus 100 lig med 751 timer mod den nuværende aftales 750 F-timer. Men det passer selvfølgelig ikke ind i Sauers forudbestemte skabelon, at gildet 'betales' af en kommune i form af ekstra tildeling af forberedelsestid.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

At lærerne i Taastrup ikke bliver snydt i den udmærkede, lokale version, er måske også forklaringen på, at lærerne ved præsentationerne på skolerne faktisk er rimeligt tilfredse.

I København er vi næsten færdige med udmøntningen af arbejdstidsaftalen. Her har forvaltningen klart givet udtryk for, at den ikke kan forestille sig nogen lærere, der skal undervise 25 timer ugentligt til næste skoleår. Det vil nemlig blive alt for dyrt. Alt tyder på, at budgettet er status quo, at lærerne skal undervise det samme i gennemsnit som i år, og at de stort set får den samme forberedelse som nu. Den eneste ændring, jeg kan få øje på, er, at undervisningsforpligtelsen kommer til at blive mere retfærdigt fordelt. Dertil kommer, at lærerne generelt faktisk vil få betydelige undervisningstillæg, og at der udbetales tillæg til de mange lærere, der vil arbejde i team.

At det er gået godt i et par kommuner, betyder naturligvis ikke, at det vil gå godt alle steder. Det vil det helt sikkert ikke. Men det handler mere om kommunalt snæversyn og spareiver end om selve aftalen. Der har trods alt kunnet skæres ned, uanset hvilken aftale vi har arbejdet under.

Den nye arbejdstidsaftale giver mulighed for, at undervisning bliver højstatus. Det sker blandt andet ved at knytte skolernes udviklingsplaner sammen med lærerteamenes konstruktive planlægning og inddragelse af elevers og forældres ønsker, samtidig med at mange undervisningstimer tilgodeses økonomisk.

Niels Christian Sauer skriver i Netdebatten, at der bliver 'travlt ved håndvasken i DLF'. Det tror jeg ikke, men det er beskæmmende, så travlt Sauer har med at fedte ved hjernevasken.

Jan Trojaborg

formand for

Københavns Lærerforening,

medlem af hovedstyrelsen