-Klage til kredsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tina Rønberg Nielsen fortæller, at hun flere gange henvender sig til Københavns Lærerforening angående det manglende ansættelsesbrev. Her får hun intet at vide om, at hun har krav på 5.000 skattefri kroner, og hun får heller ikke hjælp til at få et ansættelsesbrev.

På et tidspunkt får hun på skolens kontor at vide, at hendes ansættelsesbrev er i orden. Hun ringer til forvaltningen, der stadig ikke har fået oplysninger om hende og derfor ikke har skrevet et ansættelsesbrev.

Alt dette meddeler hun Københavns Lærerforening i november og december. Foreningen hjælper hende hurtigt med at få et acontobeløb udbetalt i stedet for den manglende løn, men Tina Rønberg Nielsen synes ikke, at hun får nogen hjælp angående ansættelsesbrevet.

'Jeg spørger i december sagsbehandleren, om ikke min aktivitetsplan kan være et bevis i sagen, men jeg får at vide, at man ikke kan løfte bevisbyrden, og at der ikke er en sag', fortæller hun.

Hun har løbende og mange gange talt med Københavns Lærerforening. Da hun til sidst bliver træt af det hele og vil sige op, spørger hun, hvordan hun skal sige op, og hvor lang opsigelsesfrist hun har. Sagsbehandleren hjælper hende og ringer blandt andet tilbage til hende med svar.

Tina Rønberg Nielsen sender her i februar en klage til Københavns Lærerforenings formand. Heraf fremgår det også, at hun mener, at hun mangler at få betaling for 8,5 timer. I parentes bemærker hun, at der egentlig er tale om 20,5 timer.

Unormalt sagsforløb

I Københavns Lærerforening har formand Jan Trojaborg ikke kendskab til de mange telefonsamtaler. Ifølge hans oplysninger har Tina ringet angående den manglende løn i november og så først igen i januar, da hun har sagt op. Hun fratræder stillingen på Tingbjerg Skole den 21. december.

'Jeg beklager, hvis hun har en oplevelse af ikke at have fået ordentlig hjælp her', siger Jan Trojaborg.

'Det lyder, som om hun har fået en utilfredsstillende behandling på skolen og heller ikke en optimal behandling her i foreningen'.

'Denne sag har ikke løbet som en normal sag, fordi den bliver opfattet som en hastesag, der handler om at skaffe hende sin løn. Normalt vil vi bede medlemmer om at fremsende dokumentation, for eksempel en aktivitetsplan, men den har vi ikke set her. Vi vil stramme op på proceduren fremover, så vi altid beder om dokumentation', siger Jan Trojaborg.

Han mener, at noget må være glippet i kommunikationen, der er foregået per telefon og e-mail.

Jan Trojaborg siger, at Tina Rønberg Nielsen nu vil få et skriftligt svar på sin klage og en mulighed for at få et personligt møde i foreningen. Man vil undersøge, hvor mange timer hun mangler at få betaling for, og skaffe hende en godtgørelse for det manglende ansættelsesbevis.

hela