Dengang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Ti millioner

Med en vis følelse af tristhed læser man, at reparationer og ombygning af Emdrupborg nu er løbet op i fem millioner kroner. For det beløb kunne man have bygget en ny lærerhøjskole. Men da Danmarks Lærerforening stillede forslag herom, mødte det blot en kold skulder, og derfor greb man til, da der i 1945 åbnede sig en chance for, at staten kunne erhverve den nyopførte tyske skole og overflytte lærerhøjskolen hertil. Staten gav 4,6 millioner kroner for bygningen, der altså nu står i ti millioner kroner.

Bygningens germanske præg i det ydre er fjernet, proklameres der med en vis stolthed. Til gengæld er det indre endt i babylonisk forvirring.

Emdrupborg er blevet bygningen, som alle ønsker sig bort fra, og ingen ønsker sig ind i. En sørgelig historie. Men nu ligger monstrummet der engang, og mange penge er investeret i uhyret, så bruges skal det. Men hvordan og hvornår skal det blive blot nogenlunde tilfredsstillende?

Folkeskolen nummer 6

Februar 1952

For 25 år siden

Trætte før tiden

Der er konstateret stigende interesse for førtidspensionering inden for vore rækker. Tendensen har givet anledning til betragtninger over, hvorvidt det er et udslag af en almindelig stressfornemmelse i vor tid, eller om lærere føler sig under et særligt pres. Vi behøver ikke at vride hjernen for at finde årsagen til, at lærere omkring 60-års-alderen i stigende omfang overvejer muligheden for at stå af. De har alle betingelser for at være stressede. De står over for at skulle i kast med gennemførelsen af den tredje skolelov i deres tid, med ballast i en uddannelse, der ligger lige så mange seminarielove tilbage, og vel at mærke en uddannelse, der hverken fagligt eller metodisk har kunnet tage højde for en krævende nutidig undervisningsfunktion med udpræget socialpædagogisk sigte. De står nu over for at skulle lade op igen og omstille sig til revideret indhold, nye emner, større individuel og social hensyntagen samt radikalt ændrede samværsformer i forholdet lærer, elever. Det kan næppe undre, om flere lærere føler jobbet som overmægtigt, ørkesløst, og overvejer tanken om at stå af.

Folkeskolen nummer 6

Februar 1977